آرشیو پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۹۳
تاریخ و اقتصاد
۲۲

گاهشمار

نخستین زن مدیر IBM

روث لیچ آمونت (Ruth Leach Amonette) از فعالان حوزه کسب و کار، نویسنده و مدرس آمریکایی بود. او نخستین زنی بود که در شرکت آی بی ام به جایگاه مدیرعاملی و معاون ریاست رسید. او در این زمان بیست و هفت ساله بود. لیچ به دلیل فعالیت های خود در حوزه های تجارت و آموزش در آمریکا شهرت داشت.

روث لیچ در 24 سپتامبر 1916 میلادی در اکلند کالیفرنیا زاده شد و در 1933 به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی راه یافت. پس از چهار سال در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شد و کار خود را به عنوان دستیار یک دندانپزشک آغاز کرد. اما در نهایت در «نمایشگاه جهانی گلدن گیت» مشغول به کار شد. او در این نمایشگاه نمونه هایی از ماشین تحریرهای شرکت آی بی ام را تبلیغ و عرضه می کرد، در نتیجه در 1939 به شرکت فناوری آی بی ام پیوست. در آی بی ام آموزش ضمن خدمت دید و از آن پس به دفتر آتلانتای این شرکت فرستاده شد. در 1940 مدرس «دپارتمان آموزشی ایالات متحده» در اندیکات نیویورک شد و در سپتامبر همان سال مسوولیت آموزش زنان در آی بی ام بر عهده وی نهاده شد تا به زنان در ارتباط با فروش محصولات این شرکت در آمریکای شمالی آموزش دهد. در نوامبر 1943 توماس جی واتسون وی را به معاونت خود در آی بی ام منصوب کرد.

چنین جایگاهی در آن روزگار، او را در جرگه زنان معدودی درآورد که پست های «پرنفوذ و قدرتمند» شرکتی در آمریکا داشتند. او جوان ترین فردی بود که چنین جایگاهی به دست آورد و در 1945، «باشگاه مطبوعات ملی زنان» او را به عنوان زن برجسته سال آمریکا معرفی کرد. در همین سال او نشان لیاقت «مادموازل» را از آن خود کرد.  در 1947 او توانست از بیماری سل بهبود یابد. از 1947 تا 1953 او عضو هیات مدیره نهاد آموزشی-تفریحی «کمپ فایرگرلز»، کتابخانه عمومی نیویورک، باشگاه زنان حرفه ای نیویورک، بنیاد زنان دانشگاهی آمریکا و سایر نهادها بود. در 1946 در «شورای زنان ایالت نیویورک» فعال بود و در 1953 بازنشسته شد. پس از بازنشستگی وی با والتر بیل پالاک در 1954 ازدواج کرد و در فیلادلفیا سکونت گزید. او در آنجا عضو هیات مدیره «انجمن باغداری پنسیلوانیا» بود. پالاک در 1977 درگذشت و آمونت 10 سال بعد با ویلبر.کی آمونت پیمان زناشویی بست. روث ریچ در 1996 به تالار مشاهیر جهانی زنان برجسته در حوزه فناوری راه یافت. او در 1999 زندگی نامه خود را منتشر کرد و در همان سال در کارمل کالیفرنیا درگذشت.

تئودورز پافیتیس خرده فروش بزرگ

تئودورز پافیتیس (Theodoros “Theo” Paphitis) سرمایه دار پرنفوذ در حوزه خرده فروشی و کارآفرین بریتانیایی با اصالت یونانی-قبرسی است که بیش از هر چیز به دلیل حضورش در برنامه تجاری بی بی سی با نام «آشیان اژدها: Dragons’ Den» شهرت یافته است. وی همچنین رئیس سابق باشگاه فوتبال میلوال بود.

پافیتیس بخش عمده ای از ثروت خود را در حوزه خرده فروشی به دست آورد. در 2006 سهم خود به ارزش 100 میلیون پوند در برند لا سنزا را فروخت. وی مالک فروشگاه زنجیره ای نوشت افزار با نام رایمان، مبلمان خانگی «رابرت دیز» و خرده فروشی «بوکس اونیو» است. در فهرست ثروت ساندی تایمز در سال جاری، ثروت وی 290میلیون پوند برآورد شده است. در مه 2018، دانشگاه سولنت در سوت هامپتون او را «رئیس» جدید خود نامید. پافیتیس در 24 سپتامبر 1959 در لیماسول قبرس زاده شد و سپس به اتفاق خانواده به انگلستان مهاجرت کرد. در آنجا پس از پایان تحصیلات، کار خود را به عنوان آبدارچی و دفتردار در «کارگزاری بیمه شهر لندن» آغاز کرد و در هجده سالگی دستیار فروش ساعت های سوئیسی در «خیابان بوند» شد. سه سال پس از آن به یک موسسه فروش رهن های تجاری، «لگال و جنرال» پیوست و در آنجا ترازنامه های تجاری سایر کسب و کارها را مطالعه کرد.

در 23 سالگی یک شرکت مالی در حوزه املاک را با دوست خود مارک موران تاسیس کرد و توانست در دهه 1980 و با رشد بازارهای املاک نخستین درآمد خاص خود را کسب کند. با پی بردن به ترقی بازار تلفن های موبایل به شرکت «ناگ تله کام» پیوست و به ریاست آن رسید و توانست با گسترش عرضه آن به بازار-از طریق فروشگاه های نوشت افزار رایمن- سودآوری زیادی برای شرکت ایجاد کند. با ورشکستگی رایمن، پافیتیس آن را خرید و با بهبود روابط با تامین کنندگان کالا و ایجاد انگیزه در تیم مدیریتی آن و نیز با استفاده از نیکنامی خود آن را به کسب و کاری موفق و سودآور بدل سازد. در مارس 2011 او یک فروشگاه زنجیره ای زیرپوش با نام «بوکس اونیو: Boux Avenue» را راه اندازی کرد و توانست طی 6سال تعداد فروشگاه های تابع آن در بریتانیا و خارج از کشور را به بیش از 30 فروشگاه برساند. او در سال 2012 «ابزار فروشی رابرت دیز» را تاسیس کرد. در 2016 «مرکز گرافیک لندن» را تصاحب کرد؛ یک مرکز مرتبط با هنرهای تخصصی و نوشت افزار فروشی واقع در ناحیه «کاونت گاردن» لندن. تئو پافیتیس با همسرش، دبی وپنج فرزند خود در وی بریج، واقع در شهرستان سری انگلستان زندگی می کند.