آرشیو شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

چین: نیروهای آمریکایی اگر وارد تایوان شوند اعلام جنگ می کنیم

سردبیر روزنامه حزب حاکم چین در واکنش به یادداشتی در یک نشریه آمریکایی نوشته، ورود نیروهای آمریکایی به تایوان قطعا جنگ چین با آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به روابط تیره و تار پکن-واشنگتن در دو سال اخیر که حالا تبدیل به یک رویارویی جدی اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی شده است، دور از ذهن نبود که هر یک از طرفین یکدیگر را به برخورد نظامی تهدید کنند؛ از ناوکشی هر یک از طرفین در آب های محل مناقشه دریای چین جنوبی و برگزاری مانورهای نظامی گرفته تا تهدیدهای زبانی و خط و نشان کشیدن و... حالا، ارگان رسانه ای حزب حاکم چین که صراحتا گفته، اگر نیروهای آمریکایی وارد تایوان شوند، جنگ می شود!

«هو شی جین»، سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» وابسته به حزب کمونیست چین، به انتشار یادداشتی در نشریه «میلیتری ریویو» آمریکا واکنشی جدی نشان داد. به نوشته نشریه «نیوزویک»،

«واکر دی. میلز» یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در میلیتری ریویو نوشته، توازن قوا در شرق آسیا به سود چین در حال تغییر است و آمریکا باید برای مقابله با آن نیروی نظامی به تایوان منتقل کند.

میلز در یادداشت خود با عنوان «بازدارندگی در مقابل اژدها» نوشته این تغییر در توازن قوا، احتمال حمله غافلگیرانه چین به تایوان را افزایش داده و از این رو آمریکا باید فشار جهانی بیشتری به پکن وارد کند. شی جین، در پاسخ به این یادداشت میلز در حساب توئیتری خود نوشت که «باید به افرادی که در آمریکا و تایوان چنین طرز فکری دارند هشدار دهم».

سردبیر روزنامه حزب کمونیست چین در ادامه نوشت: «به محض اینکه آنها گامی در راستای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به تایوان بردارند، ارتش آزادی بخش خلق قطعا جنگی محقانه برای حفظ حق حاکمیت چین آغاز خواهد کرد. قانون مقابله با تجزیه چین، ببری با دندان های واقعی است».گفتنی است، دولت چین تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین می داند و مواضع آمریکایی ها در قبال تایوان -که حکمرانانش مخالف حزب حاکم چین و معتقد به استقلال هستند- و همچنین فروش تسلیحات به آن را مغایر با سیاست های خود می داند. دولت آمریکا از سال 1979 روابط خود با تایوان را قطع و اعلام کرده بود که به اصل «چین واحد» پایبند است اما طی سال های اخیر، به ویژه چند ماه اخیر و همزمان با تشدید تنش هایش با چین، به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده است.