آرشیو شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

در لندن اتفاق افتاد: اعلام موجودیت اولین حزب سیاسی ضد آل سعود همزمان با روز ملی عربستان

گروهی از شخصیت های مخالف آل سعود همزمان با نودمین سالگرد تاسیس عربستان و روز ملی این کشور، اولین حزب سیاسی اپوزیسیون علیه رژیم سعودی را تشکیل دادند.

مخالفت ها با نظام حاکم بر عربستان، یعنی آل سعود، روز به روز بیشتر شده و منسجم تر دنبال می شود. در این راستا، اولین حزب مخالف نیز همزمان با نودمین سالگرد تاسیس عربستان، اعلام موجودیت کرد. به گزارش تسنیم، گروهی از شخصیت های عربستانی مقیم خارج و مخالف رژیم آل سعود، در نودمین سالگرد تاسیس عربستان ، حزبی تحت عنوان «التجمع الوطنی» تشکیل دادند. اعضای حزب اپوزیسیون «التجمع الوطنی» هدف خود از تاسیس این حزب را تبدیل کردن نظام سیاسی عربستان به یک نظام دموکراتیک و فعالیت برای نجات کشور و مردم آن اعلام کردند. حزب مزبور که ریاست آن را «یحیی عسیری» فعال حقوقی مقیم لندن بر عهده دارد، اعلام کرد که التجمع الوطنی در شرایطی تاسیس شده که مسیرهای سیاسی در همه زمینه‎ها بسته است و نظام آل سعود با افزایش بازداشت های سیاسی و توطئه علیه کشورهای منطقه، اقدام به سرکوب مخالفان خود می کند. در ادامه بیانیه آمده است:«هدف ما جلوگیری از کشیده شدن کشور به سمت آشوب و درگیری است، لذا برای تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی عربستان در راستای خدمت به منافع مردم تلاش می کنیم.»

«مضاوی الرشید» و«سعید بن ناصر الغامدی» از مخالفان آل سعود مقیم لندن، «عبدالله العوده» معارض سعودی مقیم آمریکا و «عمر بن عبدالعزیز» مقیم کانادا، دیگر اعضای این حزب را تشکیل می دهند.

از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان»، موج بازداشت ها برای گسترش سلطه و نفوذ وی در عربستان گسترش یافته است و طی این مدت، شمار زیادی از مخالفان آل سعود و حتی شاهزادگان نیز به بهانه های مختلف بازداشت شده اند. این دستگیری ها همچنین، شامل حال شماری از علما و نویسندگان سعودی از جمله «سلمان العوده» می شود، اما شاخص ترین اقدام سرکوبگرانه بن سلمان، قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار معروف منتقد آل سعود در سال 2018 است. این فرد در داخل سفارتخانه عربستان در اسلامبول، تکه تکه شده است.