آرشیو یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۳
اخبار کشور
۳

بیزنس اینسایدر: آمریکا با فشار حداکثری در قبال ایران به جایی نمی رسد

رسانه آمریکایی ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن و عدم تسلیم ایران حتی در صورت بازگشت تحریم های سازمان ملل، به دولت کنونی و بعدی آمریکا توصیه کرده در قبال ایران به دیپلماسی بیشتر روی بیاورد.

وبسایت آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در مقدمه گزارشی درباره ادعای آمریکا درخصوص بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران، نوشت: جلسه توجیهی روز دوشنبه دولت ترامپ درباره قصدش برای اجرای تحریم های سازمان ملل که ادعا می کند از طریق سازوکار اسنپ بک بازگشته اند، همانطور که انتظارش می رفت با واقعیت فاصله داشت.

بنابر این مطلب، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و مجموعه ای از مقامات کابینه دولت آمریکا برنامه دولت برای اجرای یکجانبه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کردند؛ اما اینکه این تحریم ها چطور می تواند اجرایی شود، مشخص نیست زیرا تنها کشور کوچک جمهوری دومینیکن گفته واشنگتن صلاحیت قانونی برای انجام این کار را دارد و سایر کشورها از جمله متحدان اروپایی واشنگتن معتقدند از آنجا که آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام پایان داد، نمی تواند روند بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را آغاز کند.

به گزارش فارس، طبق تحلیل این رسانه آمریکایی، واقعیت حقوقی مرتبط با این مسئله هر چه باشد، واقعیت سیاسی که در اعلام پمپئو نادیده گرفته شده، این است که بازگرداندن این تحریم ها در بهترین حالت نتیجه عکس خواهد داشت. این اقدام مذاکرات موثر با ایران را دشوارتر خواهد کرد و توافق هسته ای قابل قبول برای دو طرف را از دسترس خارج تر خواهد کرد.

ترامپ با این هدف از توافق ایران خارج شد که تهران را برای به دست آوردن معامله ای بهتر بر سر میز مذاکره بنشاند و وسیله رسیدن به این هدف را «سیاست فشار حداکثری» اعلام کرد؛ طرحی که جواب نداده و نخواهد داد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، تحریم های ناشی از اسنپ بک هم مانند عناصر دیگر فشار حداکثری چیزی برای تیم ترامپ به ارمغان نیاورده جز اینکه رنج بیهوده به مردم ایران تحمیل کرده و تهران را برای ادامه راهش مصمم تر کرده است.