آرشیو یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۶۶
رسانه: بین الملل
۸
یادداشت

دومینوی ناامنی

امیر مسروری

 با استعفای مصطفی ادیب و تایید آن توسط میشل عون، رئیس جمهور لبنان، رسما این کشور وارد مرحله ای شد که از آن به عنوان دومینوی ناامنی باید یاد کرد. سال2015 و در اعتراض به انباشت زباله ها، شهروندان لبنانی این بحران را تجربه کردند و در آن صدها لبنانی دچار خسارت و آسیب شدند. عروس مدیترانه در آن سال با انباشتی از زباله ها به بدترین و بدبوترین شهر غرب آسیا تبدیل شد و مقامات محلی مدعی بودند، نبود دولت و مشکلات در تصمیم گیری عمده دلیل این بحران است. موضوعی که باید انتظار آن را کشید و تکرار ناامنی را بار دیگر دید. با استعفای نخست وزیر، اوضاع لبنان با چند بحران مواجه خواهد شد:

اولین بحران، نبود دولت برای تصمیم گیری خدمات شهری و به تبع آن امورات جاری است. نبود دولت موجب معطل ماندن خدمات شهری، انباشت زباله، عدم تقسیم بودجه، افزایش نارضایتی و به تبع آن افزایش سطح خشونت اجتماعی و درگیری مردم و معترضان با مقامات امنیتی و انتظامی لبنان است. همین موضوع کافی است تا تمرکز دولت از حدود مرزی به داخل کشیده شود و گروه های تروریستی مستقر در محیط پیرامونی لبنان به داخل این کشور وارد شوند و موجی از عملیاتتروریستی را شاهد باشیم.

بحران دیگر، هویتی و حزبی است. مکرون و تمامی بازیگران خارجی لبنان به سهم خواهی حزبی در لبنان اعتراض داشته است. هدف اصلی این احزاب، اخراج بازیگران داخلی لبنان و تصاحب قدرت در این کشور همانند دهه 70 و 80 میلادی است. تقسیم قدرت و افزایش سطح بازیگری کشورهایی چون عربستان مانع تشکیل دولت جدید شده و همین مساله به اختلافات اجتماعی و حزبی می افزاید مساله ای که می تواند تمام تجربیات تلخ جنگ های داخلی سال های 70 و 80 میلادی را تکرار کند.