آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۵
اقتصادی
۴

در جریان تدوین لایحه بودجه 400 پیش بینی شد: عیدی آخر سال کارمندان دولت یک میلیون و 500 هزار تومان

دولت در جریان تدوین لایحه بودجه، برای عیدی آخر سال کارکنان رقم یک میلیون و 500 هزار تومان را پیش بینی کرده است.

به گزارش ایسنا، در جریان تدوین لایحه بودجه سال 1400 بخشنامه مربوط به بودجه اخیرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده که براساس آن بودجه سال آینده را پیش بینی کند.

طبق ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال 1400، مبلغ پاداش پایان سال کارکنان (عیدی) یک میلیون و 500 هزار تومان پیش بینی شده است. البته مبلغ قطعی عیدی باید در نهایت به تصویب هیئت وزیران برسد.

اما رقم عیدی کارکنان در سال 1398 یک میلیون و 78 هزار تومان پیش بینی شده بود که در نهایت در زمان تصویب و پرداخت 120 هزار تومان اضافه شد که دلیل آن افزایش حقوق کارکنان بود و باید میزان عیدی متناسب با آن پرداخت می شد.

عیدی برای کارکنان در سال 99 نیز یک میلیون و 200 هزار تومان پیش بینی شده بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال 1400 که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می شود نشان می دهد افزایش حقوق کارکنان و همچنین مشمولان قانون کار شاغل در دولت 25 درصد تعیین شده است.

در بخش بودجه هزینه ای، این ضوابط آمده است:

1) استخدام رسمی و پیمانی در کلیه دستگاه های اجرایی صرفا با رعایت قوانین و مقررات مربوطه پیش بینی می شود. اخذ تاییدیه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تامین بار مالی قبل از صدور مجوز استخدامی ضروری است.

2) دستگاه های اجرایی:

الف - افزایش ضریب ریالی حقوق را به طور متوسط 25 درصد لحاظ کنند. رقم قطعی ضریب به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار 25 درصد تعیین می شود. رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

ب - سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال 1400 حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال 1399 (مبتنی بر موافقتنامه متبادله سال 1399) پیش بینی کنند.

گفتنی است، افزایش سرسام آور قیمت ها در سال جاری، ضرورت حمایت بیشتر از کشاورزان، بازنشستگان، کارگران و کارمندان را ایجاب می کند. این امر علاوه بر افزایش حقوق و عیدی، باید شامل افزایش تولید کالاهای ارزان قیمت و توزیع آن در سطح جامعه باشد. اتفاقی که در تولید ماسک و ضروریات کرونایی رخ داد و معلوم شد که اگر اراده باشد، وضع معیشتی مردم بهبودیافتنی است.