آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۶۸
زندگی: فناوری
۱۵
یادداشت

پهپادها، کلید عبور از کشاورزی سنتی

کاظم کوکرم (دبیر گروه دانش)

 اگر کلیدواژه هایی همچون «بهره گیری از پهپادها در کشاورزی» را در اینترنت جست وجو کنیم، با انبوهی از صفحه ها به زبان فارسی روبه رو  می شویم که مزیت های متعدد بهره گیری از این فناوری در کشاورزی را برشمرده اند. خوشبختانه در میان خبرها نیز می بینیم که اقبال مسوولان استان ها و کشاورزان مناطق مختلف کشور به بهره گیری از این فناوری برای سمپاشی ها، نظارت و پایش محصولات زراعی و باغی در گوشه گوشه کشور روبه افزایش است.

با نگاهی به روند پیشرفت خشکسالی ها و کاهش سطح آب های زیرزمینی از یک سو و افزایش جمعیت و نیاز هر چه بیشتر به منابع آب شیرین در کشور در می یابیم ادامه کشاورزی به شیوه های سنتی و بدون بهره گیری از فناوری در کشور عملا ممکن نیست. وقت آن رسیده است کشاورزان برای ارتقای سطح محصول برداشتی خود از مزارع نقش موثر فناوری را جدی تر از گذشته ببینند. هر یک ریالی که بخش دولتی یا خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند، نتیجه مستقیمش را در برداشت هر چه بیشتر محصولات خواهد دید.

در این میان نقش دیگر سازمان های بالادستی در کشور به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران که در سال های اخیر در مسیر حمایت از ایده های نو و شرکت های نوپا در حوزه کشاورزی گام برداشته اند، با ارائه مشورت های موثر به کشاورزان با بهره گیری از اطلاعات برآمده از تصاویر ماهواره ای می توانند به رونق هر چه بیشتر کشاورزی در کشور کمک کنند.