آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، شماره ۴۷۵۵
جامعه
۱۳
مد و هزاره سوم

برندی که دوست داره لباسش رو پس بدید

سحر موسوی

در راستای فعالیت های مسوولانه برندهای پوشاک و تولید پایدار، بعد از رعایت استانداردهای اولیه هر یک از برندهای دوستدار طبیعت، برنامه خاصی را درنظر گرفته اند. برای نمونه در یادداشت قبل از آدیداس صحبت شد که مجموعه کفشی با پلاستیک های جمع آوری شده از سطح اقیانوس تولید کرده است و امروز در مورد سیاست بازپس گیری آیلین فیشر صحبت خواهیم کرد. 

برای بسیاری از ما پیش آمده که بعد از انتخاب پشیمان شدیم و بدون مصرف و گذشت زمان زیاد، تصمیم به پس دادن لباس مان گرفته ایم و مشکلات پس دادن یا حتی تعویض لباس را چشیده باشیم . جالب است بدانید با وجود سیاست ممانعت از پس گرفتن کالای بسیاری از برندهای پوشاک، هستند تولیدکنندگانی که به راحتی پس می گیرند و حتی برای این پس گرفتن تبلیغ هم می کنند تا من و شما مصرف کننده را علاقه مند کنند. 

دست اول 

در مجموعه این برند، به کالاهایی که تازه تولید شده باشند با رعایت نهایت استانداردهای پایداری، دست اول گفته می شود. 

دست دوم 

به لباس هایی گفته می شود که در وضعیت مطلوب پس داده می شوند و با انجام مراحل پاک سازی و نوسازی برای فروش مجدد آماده می شوند. 

دست سوم

این تولیدکننده نه تنها لباس های سالم شما را پس می گیرد بلکه با احداث دفتر بازطراحی از لباس های کهنه و آسیب دیده شما هم استقبال کرده و از پارچه های آنها بعد از انجام مرحله پاک سازی برای ساخت کوسن، زیورآلات و وسایل تزیینی استفاده می کند و پارچه های بسیار آسیب دیده و تخریب شده را برای تولید پارچه های نمدی به کار می گیرد. 

سیاست تولید، فروش و بازگشتی که امید است در آینده نه چندان دور در تولیدکنندگان ایرانی هم شاهد آن باشیم.