آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۹۷
روند
۱۴

بررسی تکنیکالی شاخص صنعت زراعت: زراعی ها در انتظار نزول هستند

شکور علیشاهی (تحلیلگر بازار سرمایه)

روند کلی شاخص صنعت زراعت، نزولی برآورد می شود. این شاخص طی چهار هفته گذشته حدود 23 درصد ریزش داشته و از محدوده 228 هزار و 463 واحد به محدوده 175 هزار و 638 واحد رسید. مهم ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه مدت به سمت بالا بعد از واکنش به محدوده حمایتی 166 هزار واحد بود که این رخداد نشانه صعودی نیست اما ممکن است روند نزولی را با اخلال مواجه کند.

با توجه به وضعیت کل بازار و این صنعت به نظر می رسد حرکت نزولی تا محدوده 109 هزار واحد نیز ادامه داشته باشد. البته محدوده هایی که به آنها حمایت می گوییم می توانند مانع ریزش بیشتر قیمت ها شوند که قدرتمندترین این محدوده ها عبارتند از 166 هزار واحد، 155 هزار و 555 واحد و 133 هزار و 333 واحد که این محدوده های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند بوده و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن ریزش قیمت ها هستند. با توجه به حضور شاخص صنعت زراعت در منطقه اشباع فروش که ناحیه ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن منطقه می رسیم و همچنین شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه مدت، احتمال پایان ریزش قیمت ها یا حداقل اصلاحی در روند نزولی تشکیل شده وجود دارد، هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز احتمال وقوع سناریوی کاهش قیمت ها از احتمال اتفاق افتادن سناریوی افزایش قیمت ها بیشتر است.

در صورتی که شاخص صنعت زراعت مسیر افزایشی را در پیش بگیرد و در حقیقت بخواهد روند نزولی تشکیل شده را اصلاح کند، علاوه بر محدوده های مقاومتی 187 هزار واحد، 197 هزار و 700 واحد و 220 هزار واحد، محدوده خط روند نزولی میان مدت نیز می تواند مانع افزایش بیشتر قیمت ها شود.

در صورت عبور شاخص از محدوده 197 هزار و 700 واحد به سمت بالا، می توان امید داشت محدوده سقف قبلی یعنی 336 هزار و 300 واحد نیز دوباره لمس شود که در آن مسیر نیز مقاومت های 220 هزار واحد، 245 هزار واحد، 261 هزار واحد و 281 هزار واحد قرار دارند که رسیدن به محدوده سقف قبلی را با دشواری های زیادی روبه رو می کند.