آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۷
اخبار کشور
۳

معاون رئیس جمهور: تا پایان امسال واکسن آنفلوآنزای ایرانی وارد بازار می شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه طی سه سال گذشته در تولید واکسن اتفاقات بزرگی در کشور رخ داده است گفت که تا پایان امسال برای نخستین بار واکسن آنفلوانزای ایرانی وارد بازار خواهد شد.

سورنا ستاری ،  با بیان اینکه به زودی در حضور رئیس جمهوری چند واکسن رونمایی خواهد شد افزود: در حوزه انسانی شرکت هایی تولید واکسن های انسانی را مد نظر قرار داده اند که واکسن آنفلوآنزای ایرانی نیز به تعداد قابل توجهی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان که به تازگی به این حوزه ورود پیدا کرده است، وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: در زمان حاضر حداقل هفت مجموعه در این حوزه فعال هستند که نتایج آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.

ستاری همچنین در ارتباط با وضعیت بازگشت نخبگان به کشور گفت: طی سه سال گذشته بیش از یک هزارو 800 نفر از نخبگان از 11 دانشگاه برتر به کشور بازگشته اند و این روند نسبت به قبل از شیوع کرونا روند بهتری یافته بطوری که این تعداد مرداد ماه امسال نسبت به مرداد سال گذشته 2 برابر شده است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اغلب این نخبگان در شرکت های دانش بنیان موفق، مشغول به کار و یک سوم آنها نیز به عنوان اعضای هیئت علمی در حال تدریس در دانشگاه های کشور هستند.

وی افزود:  از حدود هفت سال گذشته مهاجرت نخبگان با توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.

ستاری در ارتباط با داروهای کرونا نیز اظهار داشت: در زمان حاضر دارویی برای درمان بیماری کووید-19 وجود ندارد تمامی داروهای موثر برای این بیماری در داخل تولید می شود حتی نمونه های ایرانی داروهای مکمل نیز وارد بازار شده است.

ستاری، افزود: در گذشته و در بسیاری از حوزه ها، از جمله دستگاه تولید ماسک، کیت تشخیص بیماری کووید-19 و تولید داروهای موثر بر این بیماری، شرکتی با توانایی بالا در این زمینه ها نداشتیم ولی اکنون این اقلام در کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود تولید داروهای موثر بر کرونا در کشور، وارداتی در این حوزه از کشورهای دیگر نداریم، افزود: امروز بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل مانند تجهیزات بی هوشی به همت شرکت های دانش بنیان تولید و برخی از دستگاه ها نیز مانند سی. تی. اسکن را به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها صادر می کنیم.