آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۷
اقتصادی
۴

یک مسئول: بیمه قالیبافان از سال 92 قطع شده است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف ابراز امیدواری کرد با دستور رئیس جمهور مشکل بیمه بافندگان و قالیبافان کشور برطرف شود.

عبداله بهرامی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: یکی از خواسته های مهم قالیبافان اجرای قانون بیمه قالیبافان است که در سال 1388 مصوب و تا سال 1392 اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد 450 هزار نفر بیمه شوند و ظرف 10 سال از زمان تصویب مصوبه، هر سال 100 هزار نفر وارد این چرخه شوند و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه از سال 1392 به بعد علاوه بر افرادی که سال ها در صف بیمه بودند و نتوانستند از مزایای بیمه بهره مند شوند، 230 هزار قالیبافی هم که طی مدت پنج سال بیمه پرداخت کرده بودند به دلایل مختلف مثل عدم واریز بیمه در روز مقرر یا عدم حضور هنگام مراجعه بازرس بیمه شان قطع شد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود و تایید مرکز ملی فرش به عنوان متولی فرش ایران، حدود یک میلیون بافنده فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها 220 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

بهرامی، موضوع بیمه و امنیت شغلی را برای قالیبافان حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: 80 درصد بافندگان فرش کشور بانوانی هستند که در خانه شاغلند و این مسئله در اشتغال و امنیت شغلی و درآمد خانوار بسیار مهم است.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور به  وزارت کار برای توجه ویژه به قالیبافان اظهار کرد: معتقدم اگر بحث بیمه قالیبافان مدنظر بوده است، به جای وزارت کار باید به سازمان برنامه و بودجه دستور داده شود تا پول بیمه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد چون تامین اجتماعی مجری است و وزارت کار می تواند بابت پوشش بیمه قالیبافان این سازمان را مکلف کند ولی بر اساس آنچه که در قانون دیده شده، بودجه هر سال مصوب می شود و لذا سازمان برنامه و بودجه باید این بودجه را جهت پوشش بیمه قالیبافان در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در پایان با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و عدم پیش بینی تسهیلات ارزان قیمت برای بافندگان، ابراز امیدواری کرد: با دستور رئیس جمهوری مشکلات بیمه قالیبافان برطرف شود.