آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۷۰
زندگی: سلامت
۱۴
دندانپزشکی روزمره

چالش انتخاب مسواک مناسب

دکتر نیکو اثنی عشری

مسواک وسیله مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان هاست. مهم ترین قسمت بهداشت دهان و دندان روش صحیح مسواک زدن و طول مدت زمان مسواک زدن (حداقل دو تا سه دقیقه) است، اما انتخاب مسواک مناسب می تواند در رعایت هر چه بهتر این اصول به شما کمک کند.

فرقی نمی کند که شما از مسواک دستی استفاده می کنید یا مسواک برقی؛ در هر حال هنگام انتخاب مسواک مناسب به موارد زیر توجه کنید:

اندازه سر مسواک باید متناسب با اندازه دهان شما باشد تا به شما امکان دسترسی راحت به تمام سطوح دندان ها را بدهد. سری مسواک باید یک یا دو دندان را همزمان پوشش دهد. اگر سری مسواک نسبت به اندازه دهان شما بزرگ باشد امکان مانور دادن و انجام حرکات صحیح مسواک را از شما سلب می کند.

درجه سختی موهای مسواک موضوع مهمی است. مسواک ها چه دستی باشد و چه برقی با سه نوع درجه سختی موهای مسواک در دسترس است: سخت، متوسط و نرم. بر اساس این که شما با چه شدتی دندان های خود را مسواک می زنید یکی از انواع متوسط و نرم مسواک به شما پیشنهاد می شود. برای اکثر افراد، مسواک با موهای نرم مناسب و ایمن است. مسواک با موهای سخت همراه با فشار زیاد دست حین مسواک زدن می تواند باعث ایجاد آسیب شدید در لثه و دندان ها مثل تحلیل لثه و سایش مینای دندان شود.

مسواک برقی بهتر از مسواک دستی دندان ها را تمیز نمی کند. اما اگر استفاده از مسواک برقی در شما انگیزه بیشتری برای مسواک زدن ایجاد می کند ارزش هزینه کردن را دارد.

استفاده از مسواک برقی برای کسانی که مشکلات خاصی مثل معلولیت یا محدودیت حرکتی دارند و برای مسواک زدن به کمک فرد دیگری نیاز دارند، می تواند بسیار سودمند باشد. همین طور برای کسانی که براکت های ارتودنسی دارند یا افرادی که دندان های به شدت نامنظم دارند توصیه می شود.

اگر می خواهید برای کودک خود مسواک انتخاب کنید، بهتر است مسواکی با سر کوچک و موهای نرم و دسته بلند انتخاب کنید.

در صورتی که تردید دارید مسواکی که انتخاب کرده اید برایتان مناسب است یا نه، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در پایان ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که مسواک دستی یا سری مسواک برقی وقتی موهای مسواک خم می شود یا هر سه ماه یک بار (هر کدام زودتر اتفاق بیفتد) باید تعویض شود.