آرشیو دو‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۲
باشگاه اقتصاددانان
۳۱
پرسش امروز

پیامدهای جنگ قره باغ

احسان آذری نیا

 در روزهای اخیر درگیری ها نظامی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان سبب کشته شدن ده ها نفر شده و درباره آنچه در آینده رخ خواهد داد، نگرانی های عمیق وجود دارد. به نظر می رسد درگیری ها با اقدام نیروهای جمهوری آذربایجان به تصرف بخش هایی از منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ شروع شده است. بین درگیری های کنونی و درگیری هایی که قبلا بارها رخ داده، تفاوت هایی وجود دارد و همین تفاوت ها سبب شده برخی کارشناسان معتقد باشند این بار تنش ها ادامه پیدا خواهد کرد.

منطقه کوهستانی ناگورنو قره باغ از دید جهان، بخشی از جمهوری آذربایجان است، اما از اوایل دهه 1990 تحت کنترل ارمنستان بوده است. این منطقه در سال 1991 از جمهوری آذربایجان اعلام استقلال کرد. ارمنستان از منطقه یاد شده پشتیبانی می کند، اما آن را به رسمیت نشناخته است.

یکی از تفاوت هایی که بین درگیری های کنونی و درگیری های قبل وجود دارد، نقش آفرینی ترکیه است. ترکیه به طور سنتی از جمهوری آذربایجان حمایت می کند و این جمهوری شریک استراتژیک آنکارا محسوب می شود. دخالت ترکیه در این درگیری ها سبب پیچیده تر شدن شرایط شده است. آنکارا این بار برخلاف درگیری های قبل که خواستار رفع تنش ها می شد، کاملا از آذربایجان حمایت کرده است.

البته روسیه نیز در این میان نقش آفرینی کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند، ناگورنو قره باغ صحنه ای دیگر در جنگ نیابتی ترکیه و روسیه است. این دو کشور از پیش در سوریه و لیبی در مقابل هم قرار داشته اند. طولانی شدن این درگیری ها سبب می شود قدرت های منطقه ای وارد بازی شوند و درگیری ها که اکنون به منطقه ناگورنو قره باغ محدود است، به یک تنش منطقه ای تبدیل شود.

در مطالب حاضر به ابعاد تنش ها، نقش ترکیه و روسیه در این درگیری ها، چند پرسش مهم درباره اوضاع کنونی و نیز رقابت هایی که بین ترکیه و روسیه مشاهده خواهد شد اشاره شده است.