آرشیو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۲
تاریخ و اقتصاد
۲۶

گاهشمار

روح الله حاتمی
ترزا هاینز بازرگان و نیکوکار موزامبیکی-آمریکایی

ترزا هاینز (Teresa Heinz) بازرگان و نیکوکار موزامبیکی-آمریکایی و همسر جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکاست. وی ریاست «موقوفات هاینز» و «خیریه خانواده هاینز» را بر عهده دارد. ماریا ترزا هاینز در پنجم اکتبر 1938 در ماپوتوی موزامبیک که در آن زمان مستعمره پرتغال بود، به دنیا آمد.

وی در 1960 موفق به اخذ لیسانس در رشته زبان های رومانس (زبان هایی که ریشه لاتین دارند) از دانشگاه ویتواترزرند ژوهانسبورگ شد. سه سال بعد نیز از دانشگاه ژنو در رشته ترجمه فارغ التحصیل شد و راهی آمریکا شد تا در سازمان ملل به عنوان یک مترجم مشغول به کار شود. در 1966 در پیتزبورگ پنسیلوانیا با وارث کمپانی «اچ.جی. هاینز» و سناتور آتی، جان هاینز ازدواج کرد و پنج سال بعد تبعه آمریکا شد. پس از مرگ سناتور هاینز در حادثه سقوط هواپیما در 1991، او در 1995 با سناتور جان کری ازدواج کرد. وی رئیس «موقوفات هاینز» و «خیریه خانواده هاینز» است؛ دو نهادی که به پروژه های اجتماعی و محیط زیستی کمک مالی می کند. به دلیل فعالیت های نیکوکارانه 12 نهاد آموزشی به ترزا هاینز دکترای افتخاری اعطا کرده اند که از آن میان باید از دانشکده پزشکی پنسیلوانیا، دانشگاه های بوستون و دارتموث در ماساچوست و دانشگاه ویتواترزرند آفریقای جنوبی یاد کرد. در 2003 او «مدال طلای آلبرت شوایتزر برای انسان دوستی» را دریافت داشت و در عین حال از اعضای آکادمی هنر و علوم آمریکاست.  او از فعالان و هواداران محیط زیست بوده و برنامه ها و کمک های زیادی در این راه داشته است. در 1990 در تاسیس «همبستگی برای پایان بخشیدن به مسمومیت کودکان با سرب» (بعدا با نام همبستگی برای زیست بوم های سالم) همکاری مالی داشت.

در 1992 از نمایندگان سازمان های غیردولتی آمریکا در «گردهمایی زمین» بود. یک سال بعد در همکاری با کری و استادان دانشگاه، «طبیعت دوم» را بنیان گذاشت و از طریق آن آموزش پایداری محیط زیست را در پردیس های دانشگاهی باب کرد. سایر فعالیت های وی:

• تاسیس جایزه هاینز برای مشارکت های چشمگیر در حوزه محیط زیست

• تامین سرمایه اولیه 20 میلیون دلاری برای مرکز هاینز، یک نهاد غیر انتفاعی برای همکاری صنایع، دولت، دانشگاه و نهادهای محیط زیستی

• برگزاری کنفرانس های سالانه «بهداشت زنان و محیط زیست» از 1996

با پشتیبانی او و بنیاد هاینز کتاب «بحران در حقوق های بازنشستگی: چرا این سیستم آمریکا را به سقوط می کشاند و شما چگونه می توانید از آینده خود محافظت کنید؟» در 1995 منتشر شد. در 1996 بنیاد هاینز «WISER»-بنیاد زنان برای بازنشستگی ایمن-را تاسیس کرد.

هاینز و کری یک موافقت نامه پیش از ازدواج امضا کردند که بر اساس آن باید دارایی های پیش از ازدواج آن دو جدا نگه داشته شود. دارایی های وی در حدود 750 میلیون تا 2/ 1 میلیارد دلار برآورد می شود.

نخستین رئیس «شرکت سرمایه گذاری های مالی بریتانیا با مسوولیت محدود»

سر فیلیپ روی همپتون (Sir Philip Roy Hampton) از فعالان برجسته بخش بانکداری بریتانیا و مدیر ارشد مالی است. او نخستین رئیس «شرکت سرمایه گذاری های مالی بریتانیا با مسوولیت محدود» در سال 2008 بود و از 2009 تا 2015 ریاست «گروه بانک سلطنتی اسکاتلند» را عهده دار بود.

او در 5 اکتبر 1953 در بریتانیا به دنیا آمد و در 1975 کارشناسی ارشد خود را در زبان انگلیسی از کالج لینکلن آکسفورد دریافت کرد. سپس به شرکت حسابداری «کوپرز و لیبراند» پیوست و در 1978 حسابدار رسمی شد. سپس به عنوان یک حسابرس به کارآموزی پرداخت و در لندن و غرب آفریقا کار کرد. پس از تحصیل در رشته مدیریت اجرایی و تجاری طی سال های 1-1980 به لندن بازگشت و هفت سال بعدی را در بانک سرمایه گذاری لازاردس فعالیت کرد. سایر شرکت هایی که همپتون در آنها مدیر مالی بوده، به قرار ذیل است:

• مدیر مالی شرکت سهامی عام فولاد بریتانیا از 1990 تا 1995

• مدیر مالی شرکت سهامی عام گاز بریتانیا از 1995 تا 1997

• مدیر مالی بی.جی از 1997 تا 2000

• مدیر مالی گروه «بریتیش تله کام» از 2000 تا 2002

• مدیر مالی بانک لویدز تی اس بی از 2002 تا 2004

در سال 2004 او به ریاست شرکت سهامی عام «جی سینزبری» منصوب شد؛ کمپانی والد فروشگاه های زنجیره ای سینز بری. این ریاست در زمان خاصی به وی رسید؛ زیرا سر پیتر دیویس از سوی سهامداران و در پی پاداش های شدیدا گشاده دستانه به رغم عملکرد تردیدبرانگیز وی، به اجبار از ریاست شرکت کنار گذاشته شده بود. سردبیر بخش بازرگانی بی بی سی، جف راندال، از همپتون با عنوان «یک چهره بسیار مورداحترام و مقبول» و «پاکدست» یاد کرد. تحت رهبری او، سینزبری بخشی از سهام از دست رفته خود در بازار را از نو به دست آورد و در 2006 بالاترین درصد افزایش فروش خود طی چهار سال اخیر را گزارش کرد.

یک سال بعد، دولت بریتانیا، شرکت سرمایه گذاری های مالی بریتانیا را ایجاد کرد و فیلیپ همپتون را به عنوان نخستین رئیس آن برگزید. هدف از تاسیس این کمپانی مدیریت سهامداری دولت بریتانیا در بانک ها بود؛ سهامی که دولت طی بحران مالی سال 2008 به دست آورده بود. در 2009 همپتون از ریاست این شرکت کناره گیری کرد و به عنوان قائم مقام رئیس به بانک سلطنتی انگلیس پیوست و مدت زمانی اندک پس از آن ریاست این گروه مالی را عهده دار شد. در آن زمان «شرکت سرمایه گذاری های مالی بریتانیا» 58 درصد از سهام بانک اسکاتلند را در دست داشت.

در 2009 هیات مدیره بانک سلطنتی اسکاتلند به سهامدار عمده خود، دولت بریتانیا، هشدار دادند که استعفا خواهند داد، مگر آنکه پاداشی برابر با 5/ 1 میلیارد پوند به کارکنان بخش سرمایه گذاری داده شود. این موضوع که در پی کمک مالیاتی 42میلیارد پوندی به سیستم بانکی صورت می گرفت با انتقادات شدیدی مواجه شد.