آرشیو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۲
فرهنگ و هنر
۲۵

بازار موسیقی

منبع: مهر
آلبوم «گات ها» منتشر شد

آلبوم «گات ها» تازه ترین اثر محمدعلی نجف پور آهنگساز و نوازنده موسیقی مشتمل بر هفت سروده کوتاه به زبان موسیقی منتشر شد. «گات اول تا چهارم: ریشه های معلق»، «گات پنجم تا هشتم: از مزامیر تا سحر»، «گات نهم تا شانزدهم: برای رنگ ها»، «گات هفدهم: سحر بلند شب» قطعات مختلف این آلبوم موسیقی را تشکیل می دهند.

محمدعلی نجف پور آهنگساز، نوازنده تار، بم تار، زنگ ها، کوبه ای و سازهای الکتریک، بهزاد محسنی نوازنده کمانچه و آلتو، سوگل خجسته نوازنده نی، مرضیه نجف پور نوازنده پیانو، ماتیاس اولوتی نوازنده ویولن سل گروه نوازندگان آلبوم «گات ها» را تشکیل می دهند که ضبط آن در شهرهای تهران و بوداپست مجارستان انجام گرفته است.

گات ها مجموعه ای از 17 سروده کوتاه به زبان موسیقی است که برای آنسامبل های مختلف نگاشته شده است. بیشتر قطعات این مجموعه برای اجرا به همراه علی نوروزی، آهنگساز و نقاش آهنگسازی شد و نگارش طرح اصلی آن به پاییز سال 2010 در ارمنستان بر می گردد.

مجموعه ای از آثار محلی مازندرانی در یک آلبوم

آلبوم «نواجش» گلچینی از ترانه های فولکلور و محلی مازندرانی منتشر شد. این آلبوم با صدای نورالله علیزاده و تنظیم ارکستر محسن غلامی با اشعاری از علی هاشمی چلاوی، زنده یاد غلامرضا کبیری و... گردآوری شده است.

محسن غلامی درباره «نواجش» گفت: همه تصنیف های انتخابی در این آلبوم به گوش مردم منطقه آشناست زیرا همگی از کارهای قدیمی و شناخته شده مازندران انتخاب شده اند.

غلامی با اشاره به اینکه در جمع آوری و تنظیم قطعات آلبوم چند نکته تاثیر بسیار مهمی داشته است، گفت: از آنجایی که این آلبوم به صورت بازخوانی دوباره تهیه شده، نکته حائز اهمیت تنظیم قطعات است. در تمامی قطعات مقدمه و اورتور کاملا طبق ملودی اصلی تصنیف تغییر یافته تا از همان اول نوآوری در قطعات انجام شده باشد.

آلبوم «نواجش» دارای 11 تصنیف است که در دستگاه های مختلف اجرا شده اند و عبارتند از: چلچلا (براساس ملودی آی نوونه جان نوونه)، ویشه نشین (براساس ملودی لیلی جان)، بلبل سر دار، غریبه مه یار، نواجش، قلندر، مه همدم جان در انه، وارش (ملودی گل نسا)، تلاونگ بزو، عجب نالونه دلخواه و نازنین ته خوی قربون.