آرشیو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۲
فرهنگ و هنر
۲۵
خواندنی

عادت های عجیب هنرمندان:رامبراند

ولخرج ورشکسته

منبع: کتاب «عادات و آداب روزانه نویسندگان»

دنیای اقتصاد : رامبراند نقاش مشهور هلندی یکی از بزرگان هنر نقاشی در دنیاست.او عادت داشت به طور شبانه روزی کار کند و محدودیتی در این زمینه قائل نبود. پرکار بود و حدود 600 اثر از تابلوهایش به یادگار مانده است.

بسیار بیشتر از این تعداد نقاشی کشیدولی با گذر زمان و بروز جنگ جهانی اول ودوم و همچنین تاثیر بد تغییرات آب و هوایی ، بسیاری از پرتره ها و نقاشی های رنگ و روغنش از بین رفت. مدام پرتره می کشید. چهره زیبایی نداشت ولی تصویر خودش را هم بارها کشیده بود.با نگاه کردن در آینه ازخود نقاشی می کرد و اخیرا پژوهشگران دانشگاه هاروارد با بررسی پرتره هایی که ازصورت خودش کشیده بود به این نتیجه رسیده اند که دچار تنبلی چشم بوده است .پزشکان می گویند احتمالا این نقص در رامبراند سبب شده بود که دنیا را به شکل تصویری تخت ومسطح ببیند. میزان بودن چشم ها به افراد این توان را می دهد که همه چیز را سه بعدی ببینند ولی پژوهشگران باتحقیق بر 24 نقاشی رامبراند به این نتیجه رسیدند که در همه این آثار به جز یکی ، چشم سمت راست تابلو به جلو خیره شده و چشم دیگر به سمت بیرون متمایل است .

رامبراند یک پروتستان با ایمان بود و در طول زندگی اش عادت داشت مدام کتاب های مذهبی بخواند. مهم ترین عادتش این بود که مدام با سایه و نور بازی می کرد و به نوعی این عادت به هویت کارهایش بدل شد. هرگز اهل سفر نبود و در تمام عمر از هلند خارج نشد.به تربیت شاگرد علاقه زیادی داشت و ساعت های زیادی از شبانه روز را کنار شاگردانش می گذراند. رامبراند در دوران زندگی اش سفارش های زیاد و گرانی می گرفت و با اینکه درآمد بالایی داشت اما ولخرج بود و در نهایت ورشکست شد. وی  سال های زیادی از عمرش را در فقر و بدبختی گذراند و در فقر مرد.