آرشیو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۸۲
اقتصاد
۳
گفت و گو

دولت مقصر گرانی مرغ است

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی به جام جم گفت: با این که تمام نهاده های دام و طیور که تا امروز وارد کشور شده است ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند اما مشخص نیست این نهاده ها چگونه وارد بازار خارج از شبکه و منجر به گرانی مرغ شده است.

حبیب اسدا...نژاد افزود: اگرچه وظیفه تامین و توزیع نهاده های دام و طیور بر عهده دولت است اما مرغداران فقط 30 درصد نیاز خوراک دام و طیور را با ارز ترجیحی دریافت می کنند و بقیه را باید با قیمت بسیار بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند که این موضوع در افزایش قیمت تمام شده هر کیلو مرغ تاثیر دارد. وی با بیان این که سویا اکنون نزدیک به پنج برابر قیمت تعیین شده در بازار فروخته می شود تصریح کرد: قیمت هر کیلو سویا با نرخ ارز ترجیحی حدود 3000 تومان است اما مرغداران باید این نهاده را با قیمت 14هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنند. این در حالی است که قیمت دارو، واکسن و... نیز مانند قیمت خوراک طیور افزایش داشته و قیمت هر کیلو مرغ زنده را به 17هزار تومان رسانده است.

به گفته این مقام صنفی، قیمت هر کیلو مرغ زنده 17هزار تومان است که با احتساب کشتار، افت لاشه و سود عرضه کننده نهایی قیمت این کالا در هر کیلو به 25هزار تومان می رسد که مرغداران نقشی در تعیین این قیمت ندارند.

اسدا...نژاد تاکید کرد: اگر دولت خوراک و نهاده های دام و طیور را با نرخ ارز ترجیحی به تولیدکنندگان تحویل دهد قیمت مرغ با نرخ پایین تری راهی بازار می شود. مقصر اصلی گرانی مرغ در کشور دولت است و باید نهاده ها را با همان نرخ وارداتی تحویل واحدهای پرورش دهنده مرغ دهد.