آرشیو یک‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹، شماره ۷۴۷۰
ایران زمین
۱۱

تولید 120 تن سیست آرتمیا در آذربایجان غربی

ارومیه - رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می توان 120تن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آنکه به ذخایر آسیب برسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی نکویی فرد افزود: در سال جاری تولید 120تن سیست و 180تن بیومس پیش بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای 400نفر را به دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا  توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب، تخم مقاوم تولید می کند که می تواند در کف دریاچه در لایه های نمک بماند و برای سال های بعد با بهتر شدن شرایط آب، تبدیل به نوزاد شود.

وی اظهار کرد: آرتمیا در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهارهزار نوزاد تولید خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی 6ماه گذشته گفت: تعداد 5فقره پروژه کاربردی توسعه ای و یک فقره طرح خاص از پروژه های اجرایی این مرکز به شمار می رود.

سیست آرتمیا بهترین منبع غذایی برای نوزادان ماهی به شمار می آید و در صنعت پرورش ماهی دارای اهمیت زیادی است.