آرشیو پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۳
اخبار کشور
۱۱

تولید محصول جدید زیست محیطی در شرکت پالایش نفت اصفهان

اصفهان - خبرنگار کیهان: معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان از اجرا و بهره برداری موفق از دو طرح جدید با ظرفیت تولید 1000 بشکه در روز در پالایشگاه اصفهان خبر داد و افزود: طرح تولید نرمال هگزان وارد فاز اجرا شد و به بهره برداری رسید.

علیرضا جعفرپور همچنین با اشاره به تولید محصول جدید به نام حلال AW-406** گفت: حلال جدید AW-406** که آلودگی های زیست محیطی کمتری دارد و دوستدار محیط زیست است، جایگزین حلال AW-406 قبلی این شرکت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرمال هگزان تولیدشده در پالایشگاه اصفهان عاری از هرگونه ترکیبات گوگردی و آروماتیکی است و به همین دلیل نیازی به فراورش و تصفیه های ثانویه ندارد، افزود: این محصول که یک محصول سبز و دوستدار محیط زیست محسوب می شود، تاثیرات بسیار مثبتی در راستای حفظ و نگهداشت محیط زیست دارد. جعفرپور مصرف  فرآورده نرمال هگزان در کشور را سالانه حدود 50 هزار تن اعلام کرد و گفت: با توسعه صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی، مصرف این فرآورده در آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح و تغییراتی که در واحد ایزومریزاسیون داده شده است، عدد اکتان محصول ایزومریت تولیدی در واحد ایزومریزاسیون حدود 3 واحد افزایش یافته است که منجر به کاهش مصرف تقریبی 1000 بشکه اکتان افزا (MTBE) شده که این موضوع موجب افزایش سودآوری در شرکت خواهد شد. معاون پالایشگاه اصفهان تاکید کرد: اجرای این طرح بدون هیچ گونه سرمایه گذاری و صرف هزینه و تنها استفاده از ظرفیت های خالی در واحدهای فرآیندی پالایشگاه اصفهان محقق شده است که علاوه بر تولید محصول هگزان، افزایش کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه را نیز به همراه داشته است.

نرمال هگزان می تواند در صنایع پتروشیمی (تولید برخی از پلیمرها)، صنایع غذایی(روغن کشی) و صنایع دارویی مورد استفاده قرار گیرد.