آرشیو پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

ژاپن

رویترز: «یوشیهیده سوگا»، نخست وزیر ژاپنT دیروز گفت، کشورش با هر اقدامی که تشدیدکننده تنش در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی شودT مخالف است. او همچنین گفتT توکیو به دنبال یک «ناتوی آسیا» با هدف مهار کشوری مشخص نیست.

نخست وزیر ژاپن این اظهارات را در خاتمه سفر چهار روزه خود به ویتنام و اندونزی، اولین سفرهای خارجی اش در مقام نخست وزیری، مطرح کرد. سفرهایی که با هدف تقویت روابط ژاپن با کشورهای مهم حوزه جنوب شرق آسیا انجام شده اند.

لیبی

روسیا الیوم: «استفانی ویلیامز» نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی، دیروز اعلام کرد که توافقات جدیدی میان هیئت های نظامی طرفین درگیر جنگ داخلی لیبی در مذاکرات ژنو حاصل شده است که از جمله آن، می توان به بازگشایی جاده ها و خطوط هوایی داخلی اشاره کرد.

او در ادامه گفت که مقرر شده است، از پایان هفته، ناوگان هوایی حرکت خود را میان طرابلس، پایتخت لیبی و بنغازی در شرق این کشور از سر بگیرد.

کره شمالی

یونهاپ: براساس اطلاعیه دیروز شورای امنیت سازمان ملل، معافیت هایی برای یک آژانس امدادی در جهت کمک بشردوستانه به کره شمالی در نظر گرفته شده است. «پزشکان بدون مرز» معافیت های تحریمی برای کمک به اقدامات علیه ویروس کووید 19، از جمله ماسک های جراحی، لباس های محافظ و شیلدهای صورت، دریافت کرده است.

این آژانس امدادی همچنین، معافیت هایی برای کمک غذایی به منظور مقابله با سوء تغذیه مزمن و منابع ضروری برای مبارزه با سل در استان «هامگیونگ» کره شمالی داده شده است.

لبنان

رای الیوم: «حسان دیاب»، نخست وزیر مستعفی لبنان گفت: من از «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه، خواستم تصاویر ماهواره ای ، که از بندر بیروت قبل از انفجار، حین انفجار و بعد از آن، گرفته شده، را به ما تحویل بدهد. ما درخواست مشابهی را برای ایتالیا نیز فرستادیم. آنها باید ما را به این تصاویر مجهز می کردند، اما این اتفاق نیفتاد و دلیل آن را نمی دانم.

بر اثر انفجار در بندر بیروت، حدود 200 تن کشته و بیش از 6500 نفر دیگر مجروح شدند. این انفجار همچنین، معادل 15 میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت و حدود نیمی از این شهر را ویران کرده است.