آرشیو شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۰۱۶
روند
۱۴
تکنیک معاملات

آیا سهام زیان ده را بخریم؟

علیرضا صبحی کمال (کارشناس آموزش کارگزاری آگاه)

 سهام زیان ده سهام شرکتی است که نه تنها نتوانسته از فعالیت های خود سودی حاصل کند، بلکه دارای زیان نیز هست. این نوع شرکت ها ممکن است از لحاظ عملیاتی وضعیت مناسبی نداشته باشند.

با بررسی صورت های مالی یا سایت tsetmc ممکن است به eps برخورد کنید که حاصل تقسیم سود خالص شرکت بر تعداد کل برگ سهم شرکت است. به زبان ساده تر eps سودی است که شرکت به ازای هر برگ سهم خود ساخته است. با این تفاسیر شاید به این نتیجه رسیده باشید که هر چه eps بالاتر باشد و در دوره های مختلف روند افزایشی داشته باشد نشان از عملکرد خوب شرکت دارد، اما گاهی ممکن است به سهام شرکت هایی برخورد کنید که نه تنها سودی به دست نیاورده اند، بلکه زیان نیز داشته اند، در واقع eps این نوع شرکت ها منفی است. شرکت هایی که دارای eps منفی هستند عملکرد خوبی نداشته اند و بهتر است در سرمایه گذاری های خود  روی این چنین شرکت هایی کمی جوانب احتیاط را رعایت کنیم. اما با این وجود گاهی شاهد آن هستیم که فعالان بازار توجه بسیاری به بعضی از این شرکت ها داشته و اقبال عمومی افراد برای خریداری سهام زیان ده آن شرکت بسیار بالاست، اما چرا؟

این موضوع را می توان از دو منظر بررسی کرد؛ یکی بعد تکنیکالی سهم و دیگری بعد بنیادی سهم.  از لحاظ تکنیکالی ممکن است سهم در موقعیت خوبی برای خرید باشد و بسیاری از تحلیلگران تکنیکال بدون در نظر گرفتن وضعیت و عملکرد شرکت اقدام به خرید و دستیابی به سود قیمتی در کوتاه مدت کنند. اما از لحاظ بنیادی چرا بعضی از تحلیلگران بنیادی نیز اقدام به خرید می کنند؟ دلیل این موضوع بسیار ساده است، زیرا ما در بازار سهام هیچ گاه گذشته یا حال حاضر شرکت را خریداری نمی کنیم و در واقع آینده شرکت را خریداری می کنیم! در واقع یک تحلیلگر بنیادی ممکن است با بررسی هایی که روی صورت های مالی و گزارش های فعالیت ماهانه شرکت انجام می دهد متوجه شده باشد که شرکت پتانسیل این را دارد که در آینده از زیان ده بودن خارج شود و به سودهای خوبی نیز دست پیدا کند در نتیجه اقدام به خرید و سرمایه گذاری روی آن سهم می کند.