آرشیو پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۷۹۰
رسانه: بین الملل
۸

ایالتی که دوباره جنجال ساز می شود

محمد صابری

کشمکش ترامپ-بایدن بر سر تصاحب 29 رای الکترال در ایالت فلوریدا وارد مراحل حساسی شده است. بایدن سعی دارد در فاصله کمتر از یک هفته باقیمانده تا انتخابات، آرای اقلیت های نژادی و لاتین تبارهای فلوریدا را به سود خود به گردش دربیاورد، با این حال نظرسنجی های اخیر نشان می دهد معاون رئیس جمهور سابق آمریکا هنوز در این مسیر نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند! در مقابل، ترامپ نیز نگران است با از دست دادن آرای الکترال در ایالت فلوریدا، بر شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مهر تایید بزند.

آخرین نظرسنجی در فلوریدا که از سوی دانشگاه آتلانتیک صورت گرفته است، نشان دهنده برتری 2درصدی بایدن بر ترامپ است. در این نظرسنجی، بایدن 50 درصد آرا و ترامپ 48 درصد آرا را کسب کرده اند. با این حال، قطعا اختلاف 2 درصدی ادعاشده نمی تواند تضمینی پررنگ برای تحقق پیروزی بایدن در این ایالت حساس باشد! ضمن آن که در برخی نظرسنجی های قبلی مانند آنچه موسسه راسموسن حدود یک هفته قبل صورت داد، ترامپ با اختلاف 4 درصد از بایدن در فلوریدا پیش بوده است.

اصلی ترین نگرانی ترامپ در ایالت فلوریدا، مربوط به آرای لاتین تبارهاست. آمریکایی های هیسپانیک و لاتین یک گروه قومی زبانی از آمریکایی هاست که ریشه آنها به کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا برمی گردد. به طور کلی تر، این گروه همه اشخاصی در ایالات متحده را دربر می گیرد که خود را خواه کامل خواه به طور جزئی هیسپانی یا لاتین می شناسند. آمریکایی های هیسپانیک در سال 2011 با 52 میلیون نفر جمعیت، 16/7 درصد  از جمعیت آمریکا را تشکیل می دادند. نرخ رشد آنها از سال 2000 تا 2007،  28/7 درصد یعنی سه برابر نرخ رشد کل جمعیت این کشور است. از این رو هیسپان ها اقلیتی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا خواهند بود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، 60 درصد آمریکایی های هیسپانیک در فلوریدا، آرای خود را به سود ترامپ به گردش درآوردند.اگر این بار هیسپانیک ها در این ایالت حساس، ترکیب آرای خود را به سود بایدن تغییر دهند، ترامپ نمی تواند امید چندانی نسبت به تکرار پیروزی قبلی خود در ایالت فلوریدا داشته باشد. همین مساله، تمرکز رئیس جمهور آمریکا بر آرای لاتین تبارها را در فلوریدا دوچندان ساخته است. البته بایدن نیز میدان رقابت را هرگز در فلوریدا رها نکرده است.