آرشیو پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۷
معارف
۶

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

خمس حق سنوات
 س) آیا حق سنوات خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از مخارج سال زیاد بیاید سر سال خمسی باید پرداخت شود یا خمس آن به محض وصول لازم است؟

ج) حق سنوات که بر اساس قرارداد یا قانون کار از طرف کارفرما، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در موونه نشود، متعلق خمس است.

استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس
س) استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس چه حکمی دارد؟

ج) استفاده از اطلاعات اقتصادی به صورت غیرقانونی یا به گونه ای که موجب تضییع حقوق دیگران شود، جایز نیست.

فاصله بین میت و نمازگزار در نماز میت
س) در نماز میت بین نمازگزار و میت، حداکثر چه مقدار فاصله جایز است؟

ج) به مقداری که ایستادن بر میت، صدق کند، نمازگزار می تواند از میت فاصله بگیرد اما برای کسانی که در صف نماز ایستاده اند، فاصله شرط نیست.

شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن
س) من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟

ج) صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید. می توانید به گونه ای که مطلع نشود - مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب - آن را ادا کنید.

عدم دسترسی به مهر هنگام نماز
س) اگر به هر دلیل هنگام نماز، مهر از دسترس خارج شود،- مثلا بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟

ج) اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است:

چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد، بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند.

اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.