آرشیو پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۰۲۰
باشگاه اقتصاددانان
۲۳
پرسش امروز

راستی آزمایی نظرسنجی ها در آمریکا

احسان آذری نیا

 تنها چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده و همچنان نتایج نظرسنجی ها در مرکز توجه همه قرار دارد. مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و شرکت ها هر یک به دلایل خاص خود به این موضوع توجه می کنند؛ زیرا پیروز شدن جو بایدن در انتخابات سبب تغییرات بزرگ در سیاست های دولت آمریکا در داخل و خارج این کشور می شود.

 نظرسنجی ها همواره یکی از ابزارهای پیش بینی آینده بوده اند و از آنها با اهداف مختلف استفاده شده است. اما این پرسش مطرح بوده که دقت نظرسنجی ها چه میزان است و تا چه حد می توان به آنها اطمینان کرد، به ویژه پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تردید درباره دقیق و قابل اتکا بودن نظرسنجی ها افزایش یافته؛ زیرا در آن سال اکثر نظرسنجی ها نشان می داد هیلاری کلینتون پیروز خواهد شد اما چنین نشد.

درباره میزان دقت نظرسنجی ها دیدگاه های مختلفی مطرح است. عده زیادی از کارشناسان معتقدند اگر نظرسنجی ها درست انجام شوند می توان به نتایج آنها اطمینان داشت. عوامل مختلفی بر نتیجه نظرسنجی ها اثر می گذارند و برخی از این عوامل سبب کاهش دقت آنها می شود. در سال های اخیر تغییراتی در روش های نظرسنجی ایجاد شده تا بر دقت آن افزوده شود. همه تحلیلگران معتقدند نظرسنجی یک معیار برای درک وضعیت های کنونی و پیش بینی آینده است؛ اما به دلایل مختلف نمی توان به آن برای پیش بینی دقیق آینده اتکا کرد. در مطالب حاضر به ویژگی هایی که نظرسنجی ها باید داشته باشند، عوامل خطا در آنها، تفاوت های انتخابات امسال و انتخابات سال 2016 و... اشاره شده است.