آرشیو یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۰۲۷
باشگاه اقتصاددانان
۳۱
پرسش امروز

گردهمایی حزب کمونیست چین

احسان آذری نیا

چندی پیش نشست چهار روزه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای تدوین چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور برگزار شد. این نشست پشت درهای بسته بود و البته پس از نشست، بیانیه ای منتشر شد که در آن به مهم ترین برنامه ها تا سال 2025 اشاره شده است. در نشست یاد شده همچنین برنامه های موردنظر چین تا سال 2035 مورد بررسی قرار گرفت.

در حالی که دیگر کشورها به دلیل درگیری با همه گیری کرونا و بحران های دیگر تنها می توانند برای چند هفته یا چند ماه آینده خود برنامه ریزی کنند، دولت چین که توانسته همه گیری کرونا را مهار کند، مشغول تدوین برنامه پنج ساله توسعه است و اولویت های خود را برای 15 سال آینده تعیین کرده است. در این برنامه ها به اهداف گوناگون اشاره شده و انتظار می رود در مدت تعیین شده برای اجرای برنامه، اهداف یاد شده تحقق یابد.

توسعه اقتصادی باکیفیت، اتکا به خود به ویژه در حوزه فناوری های پیشرفته، نوسازی نیروهای دفاعی و ارتش، ارتقای وضعیت محیط زیست، اصلاحات در زمینه های گوناگون و... برخی اهداف پکن برای سال های آینده هستند. دولت چین با مشکلات بزرگ مواجه است، از جمله کند شدن روند جهانی سازی، تنش با آمریکا و برخی کشورهای دیگر، حمایت گرایی و...

اقتصاد چین در چند سال آینده با پشت سر گذاشتن اقتصاد آمریکا به بزرگ ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد، اما راه پیش روی پکن برای توسعه همه جانبه هموار نیست. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای باقی ماندن در قدرت پس از سال 2022 که دوران ریاست جمهوری اش پایان می یابد، باید مقامات بلندپایه حزب کمونیست را متقاعد کند توانایی غلبه بر چالش های بزرگ پیش روی کشور را دارد.

در مطالب حاضر به برنامه پنج ساله چین، چالش های پیش روی این کشور، برنامه های رئیس جمهوری چین و... اشاره شده است.