آرشیو یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۰۲۷
تاریخ و اقتصاد
۲۶

گاهشمار

روح الله حاتمی
ویلیام پلانکینتون صنعتگر آمریکایی

ویلیام پلانکینتون (William Plankinton) بازرگان، تولیدکننده و صنعتگر آمریکایی در قرن نوزده بود. او تلاش های پدرش در صنعت بسته بندی و فرآوری گوشت را ادامه و آن را توسعه داد.

او عضویت موزه میلواکی، نمایشگاه صنایع و اتاق بازرگانی را در کارنامه خود داشت و در عین حال در صنعت بانکداری هم فعال بود. پلانکینتون در پی یک رسوایی کلاهبرداری و اختلاس مورد تعقیب قضایی نیز قرار گرفت.

پلانکینتون در هفتم نوامبر 1843 در الگینی پنسیلوانیا به دنیا آمد و به زودی همراه با خانواده به میلواکی واقع در ویسکانسین رفت و در همین شهر از دبیرستان و کالج فارغ التحصیل و سپس در کارخانه بسته بندی گوشت پدرش استخدام شد. با کمک او، کمپانی توانست شعبی در شیکاگو، کانزاس سیتی و نیویورک تاسیس کند.

در 1876 پلانکینتون با ماری الا وودز ازدواج کرد و از وی صاحب دو فرزند شد. در 1893 این شرکت «کمپانی بسته بندی پلانکینتون» نام داشت و رقبای اصلی آن در شیکاگو فعالیت می کردند.

با یاری وی چند شرکت مشتمل بر «شرکت جانسون الکتریک میلواکی» تاسیس شد. او موسس و از مالکان «سیمان پورتلند غربی» در یانکتون داکوتای جنوبی، و از مدیران موزه میلواکی، کتابخانه عمومی این شهر و نمایشگاه صنایع میلواکی بود. عضویت در گالری هنر لیتون و اتاق بازرگانی را باید از دیگر فعالیت های او برشمرد. وی از کمپانی پستال تلگراف که خطوط تلگراف ویسکانسین و میشیگان را اداره می کرد، حمایت مالی می کرد.

در 1891 و در پی مرگ پدرش، به معاونت بانک پلانکینتون رسید. اما این بانک دو سال بعد ورشکسته شد. این بحران با مشارکت پلانکینتون در یک کلاهبرداری و اختلاس مرتبط می شد که در پی آن از سوی دادگاه محکوم به بازپس دادن مبالغ سپرده گذاران و تامین اعتبارکنندگان شد. وام های این بانک که به فرانک ای. لاپن و شرکت های متبوع وی، بالغ بر 300 هزار دلار داده شده بود، فروپاشی این بانک را تسریع داد. پس از فراخوانی لاپن به بانک، وی به مکزیک گریخت و دولت نتوانست او را بازگرداند.

پلانکینتون در 29 آوریل 1905 در میلواکی و در پی عوارض ابتلا به سینه پهلو که از چند ماه قبل دچار آن شده بود درگذشت. ارزش دارایی های وی که به وراثش رسید، تقریبا 4 میلیون دلار بود.

هربرت آستین، طراح و سازند ه آستین موتور

هربرت آستین، بارون آستین (HerbertAustin, 1st Baron Austin) طراح و سازنده خودرو انگلیسی بود که کمپانی آستین موتور را تاسیس کرد. او در زمان حیات به نام سر هربرت آستین شناخته می شد و کمربندی نورث فیلد پس از مرگش به نام «جاده سر هربرت آستین» نام گذاری شد.

آستین در هشتم نوامبر 1866 در لیتل میسندن باکینگهام شایر در خانواده ای کشاورز زاده شد، اما خانواده چهار سال بعد به یورک شایر نقل مکان کردند و آستین در آنجا به مدرسه دستورزبان روترهام و در 1844 همراه با دایی خود که در ملبورن زندگی می کرد به استرالیا رفت تا همراه با دایی خود در یک شرکت مهندسی در شمال ملبورن کار کند. دو سال بعد به شرکت «آلکس. کووان اندسانز» که در زمینه تجهیزات پرینت کاغذی و... فعال بود پیوست. بعدتر نیز با شرکتی که در زمینه تولید دیگ های بخار لکوموتیو و تجهیزات کاوش معادن طلا فعال بود، همکاری خود را آغاز کرد. آستین برای افزایش مهارت های خود به آموزشگاه هنر هوثام در ملبورن رفت و در همین دوره بود که طرحی برای ساخت یک پل شناور بر روی رودخانه یارای ملبورن ارائه کرد اما پذیرفته نشد.

در 1887 به ریاست یک کارگاه مهندسی منصوب شد که ماشین های پشم چینی گوسفند تولید می کرد. آستین در 1893 به انگلستان بازگشت تا در بیرمنگهام کارخانه ای برای تولید ماشین های پشم چینی راه اندازی کند اما از آنجا که این نوع ماشین کاربرد فصلی داشت کارخانه در دوره های کساد، به تولید دوچرخه روی آورد. هربرت آستین بعدتر به تولید اتومبیل در دو نوع متفاوت سه چرخ پرداخت.

در 1905 او با کمک برادرش تولید اتومبیل را توسعه داد و سرمایه ای بالغ بر 4 میلیون پوند (به ارزش امروز) به دست آورد. او اکنون در پی آن بود تا بتواند ایده خود در باب راه اندازی یک کارخانه جدید تولید خودرو را تحقق بخشد و به این ترتیب توانست یکی از بزرگ ترین خودروسازهای جهان را در ناحیه لانگ بریج تاسیس کرده و در آنجا هفت مدل متفاوت اتومبیل تولید کند. طی نخستین جنگ جهانی آستین، تسلیحات تولید می کرد و دهکده آستین را در «تروس گرین» برای کارگران خود ساخت. طی سال های 1931 و 1933 خودروهای «آستین 12/ 6 و آستین 12/ 4» تولید شد.

از 1918 تا 1924 او عضو محافظه کار پارلمان بود و در 1936 به عنوان بارون آستین لانگ بریج در شهر بیرمنگهام رسید. او در 1937 از دانشگاه بیرمنگهام دکترای حقوق دریافت کرد. لردآستین در 23 می 1941 در بیرمنگهام درگذشت.