آرشیو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۰۳۰
تاریخ و اقتصاد
۲۶

گاهشمار

روح الله حاتمی
پیتر بی لوئیس؛ بیمه گر خیر

 پیتر بنجامین لوئیس بازرگان آمریکایی و رئیس شرکت بیمه پراگرسیو (Progressive Insurance Company) بود. لوئیس 11 نوامبر 1933 در کلیولند اهایو به دنیا آمد و در همان جا رشد یافت.

 پدرش که همراه با جک گرین یک شرکت بیمه اتومبیل کوچک به نام پراگرسیو را در 1937 تاسیس کرده بود، پسر خود را برای ورود به این صنعت تربیت کرد. پیتر لوئیس لیسانس علوم سیاسی خود را در 1955 از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. پس از آن به عنوان کارآموز به شرکت بیمه پراگرسیو پیوست. در 1965 او و مادرش با گروگذاری بیشتر سهام خود 5/ 2 میلیون دلار وام گرفته و پراگرسیو را خریدند و به این ترتیب لوئیس مدیر عامل این شرکت شد که در آن زمان 40 کارمند داشت. در طول این دهه وی کسب و کار خود را بسط داد و تعداد کارمندانش را به صد نفر رساند و توانست به درآمد سالانه 6 میلیون دلاری برسد. لوئیس در واقع بر بیمه رانندگان پرریسک که حق بیمه بیشتری پرداخت می کردند متمرکز شد و در این راه از یک سیستم قیمت گذاری ابتکاری بهره جست. 

او در سال 2010 تعداد کارمندان خود را به 27250 نفر افزایش داد و توانست فروش خود را به 15 میلیارد دلار برساند و به این ترتیب سومین بیمه گر خودرو بزرگ در سراسر آمریکا شد. لوئیس پیوسته به انجمن های خیریه و گروه های سیاسی لیبرال کمک مالی می کرد. او مشتری دائمی آثار هنری بود و آثار هنرمندانی همچون اندی وارهول را می خرید. مجموعه های گردآمده از سوی وی در دفاتر بیمه شرکت به نمایش درمی آمد. در سپتامبر 2012 وی قراردادی امضا و نیمی از ثروت خود را وقف امور خیریه کرد. از جمله اعانات وی می توان کمک 233میلیون دلاری به دانشگاه پریسنتون، اهدای 50 میلیون دلار به موزه گوگنهایم، 15میلیون دلار به اتحادیه آزادی مدنی آمریکا و... اشاره کرد. لوئیس از اعضای هیات امنای دانشگاه پرینستون، رئیس سابق هیات مدیره موزه گوگنهایم و عضو هیات مدیره موزه هنر کلیولند نیز بود. در ژانویه سال 2000 لوئیس به دلیل همراه داشتن ماری جوانا در نیوزیلند بازداشت و مبلغ هنگفتی جریمه شد. لوئیس در 23نوامبر 2013 در کوکونات گروو فلوریدا در منزل شخصی خود درگذشت. ثروت وی در زمان مرگش، 25/ 1 میلیارد دلار برآورد شد.

 
هری لانزدیل؛ دانشمند و بازرگان

هارولد کی. لانزدیل دانشمند و بازرگان آمریکایی بود که در هر سه بار تلاش خود برای ورود به مجلس سنا ناکام ماند. در 2011 لانزدیل از پژوهشی در باب منشا حیات در کره زمین حمایت مالی کرد. لانزدیل در 19 ژانویه 1932 در وست فیلد نیوجرسی از مادری سیسیلی و پدری ولزی به دنیا آمد. در 1953 لیسانس خود در رشته شیمی را از دانشگاه راتگرز دریافت داشت و چهار سال بعد از دانشگاه پن استیت در همین رشته دکترا گرفت. پس از آن به نیروی هوایی آمریکا پیوست جایی که یک بار شاهد یک آزمایش هسته ای بود؛ تجربه ای هر چند شورانگیز اما منجر به شکل گیری رویکردهای ضدجنگ در ذهن وی شد.

لانزدیل در 19 ژانویه 1932 در وست فیلد نیوجرسی از مادری سیسیلی و پدری ولزی به دنیا آمد. در 1953 لیسانس شیمی خود را از دانشگاه راتگرز دریافت کرد و چهار سال بعد از دانشگاه پن استیت دکترا گرفت. پس از آن به نیروی هوایی پیوست و مشاهده یک آزمایش هسته ای، به گرایش های ضدجنگ در وی شکل داد. پس از پایان خدمت در نیروی هوایی، به سن دیگو در کالیفرنیا رفت تا برای شرکت پیمانکاری جنرال اتمیکس کارهای پژوهشی انجام دهد. پس از آن به عنوان دانشمند در شرکت «آلزا» در پالو آلتوی کالیفرنیا استخدام شد. در میانه دهه 70، لانزدیل و همسرش از ازدحام و فقدان فضای باز در سیلیکون ولی زده شدند و به زودی لانزدیل شرکت آلزا را ترک کرد و همراه با خانواده به بند در ایالت اورگان رفت. در آنجا همراه با شریک تجاری خود شرکت پژوهشی بند را راه اندازی کرد؛ شرکتی که بر روی توسعه فناوری های جدید برای صنایعی همچون صنعت داروسازی کار می کرد. در 1989 شرکت «پی فایزر» بخشی از سهام شرکت بند را خرید و بدین ترتیب لانزدیل میلیونر شد. در میانه دهه هشتاد در بسیاری از امور تجاری، محیط زیستی و مدنی مشتمل بر «شورای ملی جنگل» مشارکت می کرد. لانزدیل در عین حال به عضویت هیات مدیره موزه علوم و صنایع اورگان درآمد. 

در سال 1990 با راه اندازی دو کمپین در باب دفاع از حق سقط جنین و حفاظت از جنگل ها وارد رقابت انتخاباتی برای مجلس سنا شد و در نهایت از سوی حزب دموکرات از ایالت اورگان نامزد شد. اما به سهولت رقیب جمهوری خواه وی، مارک هات فیلد این انتخابات را برد. تلاش وی در انتخابات 1992 و 1996 سنا نیز با ناکامی مواجه شد. هری لانزدیل 11نوامبر 2014 در ایندیوی کالیفرنیا در اثر حمله قلبی درگذشت.