آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۵
اقتصادی
۴

پژوهشگر اقتصادی: تشکیل اتحادیه اقتصادی در شرق آسیا بدون آمریکا اتفاق مهمی است

یک پژوهشگر، ریسک تشکیل اتحادیه جدید اقتصادی در شرق آسیا و استرالیا بدون حضور آمریکا را در واقع اعلام جنگ اقتصادی بین بلوک جدید شرق و بلوک غرب دانست و گفت: جنوب غرب آسیا به سوی موازنه تهدید جدید پیش می رود و جایگاه ایران ارزشمندتر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین ادیب با ارزیابی اقتصاد جهانی در صورت کنار رفتن ترامپ از قدرت، اظهار کرد: هفته گذشته یک اتحادیه جدید اقتصادی در شرق آسیا و استرالیا بدون حضور آمریکا ایجاد شد.

وی افزود: به زبان ساده، اقتصاد اقیانوسیه و شرق آسیا بدون حضور آمریکا در هم ادغام شد. این اتحادیه جدید اقتصادی به رونق سنگین در شرق آسیا و قاره اقیانوسیه می انجامد و آمریکا از رونق ایجاد شده کنار گذاشته شد.

این کارشناس توضیح داد: این یک نوع اعلام جنگ اقتصادی بین بلوک جدید شرق (آسیا و اقیانوسیه) با بلوک غرب است که برای آمریکا، پیام تندی به همراه دارد.

ادیب درباره واکنش آمریکا خاطرنشان کرد: سکوت سنگین ترامپ و بایدن عجیب نیست، چرا که پاسخ آمریکا در عمل خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع خاورمیانه ادامه داد: رئیس پنتاگون اعلام کرد همه نیروهای نظامی آمریکا عراق را قبل از پایان  این دوره ریاست جمهوری ترک می کنند و نیروهای آمریکایی در عراق به دو هزار و 500 نفر کاهش می یابد که همه غیرنظامی خواهند بود، یعنی نیروهای نظامی آمریکا، عراق را ترک می کنند. آمریکا دارد برای پاسخ گویی راهبردی در شرق آسیا وزن کم می کند.

این پژوهشگر درباره جایگاه ایران در این وضعیت تاکید کرد: جایگاه ایران در معادلات جهان بسیار تقویت شده است. جهان به سمت بازدارندگی جدیدی پیش می رود. این بازدارندگی بر موازنه تهدید استوار است. جنوب غرب آسیا به سوی موازنه تهدید جدید پیش می رود و جایگاه ایران ارزشمندتر شده است.