آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۵
اقتصادی
۴

نمونه دیگری از سوءتدبیر مدیران

پیاز قرمز به دلیل صادرات گران شد!

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: دلیل اصلی گرانی پیاز قرمز، صادرات این محصول به پاکستان و هندوستان است.

اصغر یاوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی گوجه فرنگی و پیاز در بازار اظهار کرد: با توجه به تغییر فصل و بارندگی شدید در مهرماه، گوجه فرنگی استان فارس به عنوان قطب اصلی تولید دچار مشکل شد به طوری که گوجه فرنگی های صادراتی به عراق به علت سرمازدگی برگشت خوردند که همین امر موجب شد تا هر کیلوگرم گوجه فرنگی به 12 هزار تومان در میدان مرکزی برسد.

او  افزود: با عرضه گوجه فرنگی از نقاط دیگر قیمت تا حدودی متعادل تر شد، به طوری که هم اکنون هر کیلوگرم گوجه فرنگی از کیلویی هفت تا 11 هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب 25 تا 35 درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود و فروش با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

وی علت گرانی پیاز قرمز را هم صادرات آن به پاکستان و هندوستان دانست و گفت: علیرغم فراوانی پیاز زرد و شیری، پیاز قرمز در میدان کم بود که همین امر زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم کرد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد و شیری در میدان مرکزی را 3500 تا چهار هزار تومان و پیاز قرمز را شش هزار تومان در میدان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از افزایش 40 درصدی قیمت میوه در بازار خبر داد و گفت: با توجه به سال ناآور درختان و کاهش تولید، قیمت محصولاتی همچون سیب درختی، پرتقال شمال و انار نسبت به سال قبل 40 درصد رشد داشته است.

گفتنی است، متولیان میوه و تره بار همواره برای گرانی سرسام آور این محصولات، بهانه هایی دارند. اگر محصول زیاد باشد، صادرات را بهانه می کنند. اگر محصول کم باشد، می گویند عرضه کم است. معلوم نیست تدبیر وزارت جهاد کشاورزی در این مسئله کجاست.