آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۵
معارف
۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

صدقه دادن زن از اموال خودش
س) آیا زن برای دادن صدقه یا کمک به والدین از اموال خودش هم باید از شوهر اجازه بگیرد؟

ج) اگر با اموال خودش باشد، نیاز به اجازه شوهر نیست.

تعیین سود در قرارداد مضاربه
س) شرکتی هست که با توجه به قرارداد مضاربه ای که می بندد مبلغی مشخص به صورت ماهیانه در قبال پولی که سرمایه گذاری می شود، سود پرداخت می کند و در سود و ضرر شریک است، آیا این نوع سرمایه گذاری مشکل شرعی دارد یا خیر؟

ج) در قرارداد مضاربه باید سهم طرفین از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به صورت درصد تعیین شود - مثل پنجاه درصد یا هفتاد به سی درصد - بنابراین تعیین مقدار معین از سود به صورت ماهیانه برای سرمایه گذار، صحیح نیست.

اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، به یکی از دو روش می توان عمل کرد:

اول: پس از تعیین درصد سهم هر طرف از سود، ماهانه مبلغی به عنوان علی الحساب به سرمایه گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و مالک، محاسبه یا مصالحه شود.

دوم: ضمن قرارداد مضاربه شرط شود که عامل، مقدار معینی پول به صورت ماهیانه به سرمایه گذار- به عنوان شرط نه به عنوان سود مضاربه- بپردازد که این شرط با توافق برای تقسیم سود مضاربه، ارتباطی ندارد و سودها باید بر اساس توافق اولیه محاسبه یا مصالحه شود.

تمام خواندن نماز مسافر
س) اگر مسافری که نمازش شکسته است، در اثر فراموشی، نماز را کامل بخواند و بعدا متوجه شود، چه وظیفه ای دارد؟

ج) اگر مسافر فراموش کند که نمازش، شکسته است و تمام بخواند، اگر داخل وقت متوجه شد، باید نماز را دوباره بخواند و اگر پس از وقت به یاد آورد، قضای نماز واجب نیست.

استفاده از برق دولتی- بدون کنتور- برای روشنایی تکیه و فضای مکان عزاداری
س) آیا استفاده از برق دولتی- بدون کنتور برای روشنایی تکیه و فضای مکان عزاداری و مانند آن جایز است؟

ج) اگر با مجوز قانونی باشد، اشکال ندارد، در غیر این صورت جایز نیست و موجب ضمان است.

 خون باقی مانده در گوشت
س) آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟

ج) اگر پس از ذبح، به صورت طبیعی از حیوان خون خارج شود، خونی که داخل بدن باقی می ماند گرچه نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است، مگر آنکه هنگام پخت در غذا مستهلک شود یا به صورتی در گوشت باشد که جزء آن محسوب شود.