آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

حیرت سعودی ها از توانایی انقلابیون یمن در بازسازی سامانه پدافند هوایی «سام 6»

پس از آنکه ارتش یمن موفق شد سامانه پدافند هوایی «سام 6» را که ائتلاف سعودی آن را از کار انداخته بود، راه اندازی کند، یک کارشناس ارشد نظامی سعودی در پیامی، غافلگیری این کشور از این اقدام را ابراز کرد.

توانمندی نظامی انقلابیون یمن همواره باعث حیرت متجاوزان سعودی شد،. چرا که این کشور در چهار سال گذشته تحت محاصره کامل زمینی، هوایی و دریایی است. اما انصارالله یمن با کمک دیگر گروه های انقلابی توانسته با تکیه بر دانش بومی و متحصصان داخلی از پهپادها و سامانه های دفاعی مدرن خود رونمایی کند. حالا خبر رسیده که راه اندازی مجدد برخی از سامانه های پدافندی توسط انقلابیون یمن بار دیگر سعودی ها را غافلگیر کرده است.

سرتیپ «زاید العمری» کارشناس نظامی سعودی به راه اندازی مجدد سامانه پدافند هوایی «سام 6» در یمن واکنش نشان داد. طبق گزارش فارس، وبگاه خبری «متابعات» یمن، با معرفی کردن زاید العمری به عنوان یکی از افراد وابسته به سازمان اطلاعات سعودی گزارش داده که او در توئیتی به راه اندازی مجدد سامانه سام 6 در یمن اشاره و با تعجب سوال کرده: «حوثی ها چگونه توانستند این سلاح را راه اندازی کنند؟».

طبق این گزارش، با آنکه ارتش یمن فقط چند مورد از سامانه یادشده را در اختیار دارد؛ اما العمری در اظهارات خود این تلاش را هم کرده که با متهم ساختن برخی کشورها به مجهز کردن ارتش یمن به سامانه مذکور، اذهان را از نفس این توانایی ارتش و کمیته های مردمی یمن منحرف کند.

بنا بر این گزارش، پیش از آغاز جنگ یمن برخی از دستگاه های اطلاعاتی بین المللی سامانه پدافند هوایی سام 6 را از کار انداخته بودند که این مسئله به جنگنده های سعودی اجازه می داد با نقض حریم یمن، تاسیسات غیرنظامی و نظامی و حتی خانه شهروندان یمنی راه هدف حملات خود قرار دهند؛ راه اندازی مجدد این سامانه پس از گذشت نزدیک به شش سال از جنگ یمن و ادعای سعودی ها مبنی بر از بین بردن زرادخانه نظامی صنعا روند جنگ علیه این کشور را تغییر می دهد.