آرشیو شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

آخرین تحولات قره باغ

ایروان شهر «آغدام» را به باکو تحویل داد وزیر دفاع ارمنستان استعفا کرد

بر اساس توافق میان باکو و ایروان، یگان هایی از ارتش جمهوری آذربایجان وارد منطقه «آغدام» در منطقه «قره باغ» شدند و کنترل این شهر را به دست گرفتند. همزمان، از ارمنستان خبر رسید که وزیر دفاع این کشور استعفا داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: طبق بیانیه سه جانبه امضا شده از سوی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ارمنستان، 20 نوامبر(دیروز) واحدهایی از ارتش جمهوری آذربایجان وارد منطقه آغدام شدند.

جمهوری های آذربایجان و ارمنستان اخیرا در منطقه قره باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر شده بودند. این درگیری بیش از یک ماه ادامه داشته و جان دست کم، 4000 نفر را گرفته است. باکو و ایروان طی این مدت، سه بار بر سر آتش بس توافق کرده بودند، اما هر بار این توافق، نقض و درگیری از سر گرفته شده بود. با این وجود، «ولادیمیر پوتین» به همراه «الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذر بایجان و «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، نهم نوامبر (19 آبان) بیانیه مشترکی را برای اجرای آتش بس در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» امضا کردند. به گزارش فارس، بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد علاوه بر تخلیه اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان، در آغدام، کلبجر و لاچین، کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

استعفای وزیر دفاع ارمنستان

بر اساس گزارش روزنامه ارمنستانی «آراووت»، «دیوید تونویان» وزیر دفاع جمهوری ارمنستان، از پست خود استعفا کرد و قرار است «واگارشاک هاروتیونیان»، مشاور اصلی نخست وزیر ارمنستان، جانشین او شود. هاروتیونیان از سال 1999 تا 2000 به عنوان وزیر دفاع ارمنستان، خدمت کرده است.

قبل از این استعفا، رسانه ها از استعفای «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان، تحت فشار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، خبر داده بودند.