آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۳۹
روند
۱۴

بررسی تکنیکال شاخص صنعت فلزات اساسی: صعود در فلزات اساسی ادامه دارد

شکور علیشاهی (تحلیلگر بازار سرمایه)

 روند کلی شاخص صنعت فلزات اساسی صعودی برآورد می شود. در چهار هفته گذشته شاخص فلزات اساسی با حدود 5/ 2 درصد کاهش از محدوده 980 هزار واحد به محدوده 955 هزار واحد رسید. مهم ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته واکنش به محدوده خط روند صعودی بلندمدت در سطح قیمتی 777 هزار واحد بود که باعث شد در حدود 7 روز کاری، این شاخص حدود 22 درصد افزایش یابد و محدوده خط روند نزولی کوتاه مدت به سمت بالا شکسته شد.

با این اتفاق به نظر می رسد، حرکت اصلاحی در این صنعت به پایان رسیده و محتمل ترین سناریو در شاخص صنعت فلزات اساسی افزایش قیمت تا محدوده یک میلیون و 157 هزار واحد است. در این مسیر سطوح یک میلیون واحد و یک میلیون و 80 هزار واحد به عنوان محدوده های مقاومتی می توانند مانع افزایش بیشتر قیمت ها شوند. در سناریوی دیگر که آن هم دور از ذهن نیست این شاخص می تواند تا محدوده سقف قبلی، یعنی یک میلیون و 420 هزار واحد صعود کند. نواحی یک میلیون و 277 هزار واحد و یک میلیون 346 واحد، به عنوان سطوح مقاومتی می توانند برای حرکت صعودی مشکلاتی به وجود بیاورند. در مورد عبور شاخص از محدوده سقف قبلی و ساختن قله های جدید در حال حاضر نمی توان اظهار نظر کرد.

در سناریویی که احتمال وقوع آن کمتر از سناریوهای دیگر کمتر است، ممکن است شاخص صنعت فلزات اساسی با برخورد به یکی از سطوح مقاومتی واکنش نشان داده و کاهش قیمت را در پیش بگیرد، در صورت عبور شاخص کل از محدوده حمایتی 876 هزار واحد، ممکن است محدوده خط روند صعودی بلندمدت را به سمت پایین قطع کند و وارد فاز ریزش قیمتی شود. این ریزش قیمت ها می تواند تا ناحیه 637 هزار و 500 واحد ادامه داشته باشد. محدوده های 777 هزار واحد و 717 هزار و 500 واحد، به عنوان سطوح حمایتی می توانند مانع ریزش بیشتر قیمت ها شود. البته خط روند صعودی میان مدت حمایتی بسیار قدرتمند است و به نظر می رسد توانایی نگهداری شاخص صنعت فلزات اساسی را داشته باشد.