آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹، شماره ۴۷۹۶
هنر و ادبیات
۶
یادداشت

درنگی بر شاعری نیما یوشیج

واسازی گفتمان شعر فارسی

احسان آجورلو

اجازه بدهید این نوع نوشتار را به پیروی از خود شاعر و آنچه او در زمینه شعر به وجود آورد یک بازی حاشیه و مرکز بدانیم. جایگاه نیما در این بازی حاشیه و مرکز  نزدیک و تمثیل گونه به جایگاه برشت در هنر تئاتر است. همان گونه که برشت علیه ساختار ارسطویی تئاتر شورید و انقلابی در فرم اجرایی به وجود آورد، نیما نیز در فرم شعر علیه گفتمان مسلط مقاومت کرد و دست به انقلابی زد که بعدها او را «پدر شعر نو» لقب دادند. هر چند این لقب «پدر» همواره ناشی از سیر نسبی در تبارشناسی ادبیات جهان تلقی می شود که از نظر اغلب منتقدان ادبی تبارشناسی بااهمیتی تلقی نمی شود، زیرا میدان سبک شناختی را مخدوش و درگیر حاشیه های

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.