آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۴۰
تاریخ و اقتصاد
۲۶

گاهشمار

روح الله حاتمی
هنری بی. جوی، پیشگام صنعت خودرو

 هنری بورن جوی (Henry Bourne Joy) رئیس شرکت خودروسازی پکارد موتور، از پیشگامان صنعت خودرو و فعال اجتماعی آمریکایی بود.

در سال 1913 جوی و کارل جی فیشر از مشوقان و سازمان دهندگان اصلی انجمن بزرگراه لینکلن بودند؛ گروهی که در عرصه ساخت جاده ای بتنی از نیویورک به سانفرانسیسکو فعالیت داشتند. این نام گذاری به همت هنری جوی صورت گرفت و او خود در زمان حیاتش شاهد تکمیل این پروژه شد هر چند برخی از پیشروان صنعت خودرو همچون هنری فورد از ساخت این بزرگراه حمایت مالی نکردند. جوی از حامیان سرسخت منع مصرف مشروبات الکلی نیز بود.

هنری جوی در 23 نوامبر 1864 در دیترویت به دنیا آمد. پدرش، جیمز رئیس راه آهن مرکزی میشیگان بود و آبراهام لینکلن از فعالیت های وی در عرصه توسعه خطوط آهن حمایت می کرد. هنری جوی در 1883 از آکادمی فیلیپس آندور و در 1892 از دانشگاه ییل فارغ التحصیل شد و سپس کار خود را در شرکت پدرش، «پنینسلر کار» آغاز کرد و در آنجا تا معاونت مالی شرکت پیش رفت. سپس به یوتا رفت تا در حوزه استخراج معادن تلاش کند اما بعدتر به دیترویت بازگشت و در شرکت فورت استریت یونیون دیپوت خزانه دار و سپس مدیرعامل شد. او پست های مختلفی در ایستگاه راه آهن دیترویت داشت و در 1896 در پی مرگ پدرش به ریاست این شرکت رسید. جوی طی جنگ اسپانیا و آمریکا در رزمناو کمکی یو اس اس یوسمیتی به عنوان معاون فرمانده و سپس در جنگ جهانی اول در رسته مخابرات ارتش آمریکا خدمت کرد.

در 1902 جوی طی سفری به نیویورک تنها خودرو پکارد موجود را خرید و سپس راهی وارن در اوهایو شد تا با سازنده این خودرو، جیمز وارد پکارد دیدار کند. پکارد در آنجا به جوی از نیاز خود و برادرش ویلیام به سرمایه گذاری سخن گفت. جوی توانست گروهی از سرمایه گذاران را با خود همراه کند و در همان سال شرکت خودروسازی اوهایو، «کمپانی خودروسازی پکارد موتور» نام گرفت.

سپس شرکت به دیترویت منتقل شد جایی که جوی از آلبرت کان-که در آن زمان معماری جوان با ایده های نوین بود-خواست تا نخستین کارخانه بتن آرمه جهان را در بلوار است گراند بسازد.

تا سال 1916 با هدایت جوی، کمپانی پکارد به دلیل فناوری پیشرفته و ساخت اتومبیل های لوکس به شهرت رسید و به کامیون سازی نیز روی آورد. سرمایه گذاری های هنری جوی در موتورهای هواپیما همراه با مهندسان پکارد، با ساخت موتور معروف لیبرتی به هدف خود رسید و در طول جنگ جهانی اول، پکارد برای ارتش آمریکا هواپیمای جنگی می ساخت.

هنری بورن جوی در 1936، در لارامی واقع در وایومینگ آمریکا درگذشت.

گوین شاتول، مدیر ارشد اسپیس ایکس

گوین شاتول (Gwynne Shotwell) بازرگان و مهندس آمریکایی و رئیس و مدیر ارشد عملیاتی اسپیس ایکس، شرکت ترابری فضایی است. در سال جاری مجله فوربس شاتول را پنجاه و پنجمین زن قدرتمند جهان نامید. همچنین مجله تایم وی را در زمره 100 فرد پرنفوذ جهان قرار داد.

گوین شاتول در 23 نوامبر 1963 در اونستون ایلینوی از پدری پزشک و مادری هنرمند به دنیا آمد اما در لیبرتی ویل رشد یافت. او از دانشگاه نورث وست، در رشته های مهندسی مکانیک و ریاضیات کاربردی به ترتیب لیسانس و فوق لیسانس گرفت.

برنامه شاتول در آغاز، کار کردن در خودروسازی بود و به همین منظور در برنامه آموزش مدیریت شرکت کرایسلر نیز ثبت نام شده بود اما در این صنعت نماند و در 1988 کار خود را در مرکز پژوهشی ال سگوندو وابسته به شرکت ارواسپیس آغاز کرد. او در آنجا روی قراردادهای پژوهش و توسعه فضایی نظامی کار می کرد. طی یک دوره 10 ساله، وی در حوزه آنالیز حرارتی تحقیق می کرد و در عین حال مقالات بسیاری در مورد طراحی فضاپیماهای کوچک، مدل سازی هدف گیری سلاح های مادون قرمز، شاتل فضایی و ریسک های عملیاتی بازگشت به جو زمین نوشت.

او که می خواست به ساخت فضاپیما بپردازد، در 1988 از شرکت ارواسپیس بیرون آمد تا «مدیر بخش سیستم های فضایی در شرکت مایکروکازم، یک سازنده راکت های کم هزینه در ال سگوندو» شود. در آنجا وی در کمیته اجرایی خدمت کرد و مسوول توسعه تجاری بود.

در سال 2002 شاتول به اسپیس ایکس پیوست؛ یک شرکت خصوصی، تجاری کاوش های فضایی که در همان سال از سوی ایلان ماسک تاسیس شده بود. شاتول به معاونت توسعه بازرگانی این شرکت رسید و در عین حال به عضویت هیات مدیره آن درآمد. او یازدهمین فردی بود که به استخدام این شرکت درمی آمد. او در حال حاضر رئیس این شرکت است.

در دسامبر 2010 اسپیس ایکس نخستین کمپانی خصوصی شد که با موفقیت فضاپیمایی را پرتاب کرد و آن را به زمین بازگرداند. این شرکت قراردادی چندمیلیارد دلاری با ناسا بسته است تا فضانوردان و تجهیزات علمی را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند. در ماه مه سال جاری این کمپانی دو فضانورد را به مدار زمین برد.

اسپیس ایکس اکنون روی سیستم ترابری نسل آتی کار می کند تا بتواند در آینده ای نزدیک انسان را به مریخ ببرد. در فوریه 2019 صنایع پولاریس اعلام کرد که شاتول را به عضویت هیات مدیره خود درخواهد آورد.