آرشیو دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۴۰
روند
۱۴

شاخص چند رشته ای صنعتی بررسی شد: سناریوی صعودی گروه

شکور علیشاهی (تحلیلگر بازار سرمایه)

روند کلی شاخص چند رشته ای صنعتی، صعودی برآورد می شود. در چهار هفته گذشته با حدود 8 درصد کاهش از محدوده 196 هزار و 165 واحد به محدوده 180 هزار و 400 واحد رسید. مهم ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته واکنش هم زمان به محدوده حمایتی 168 هزار واحد و خط روند نزولی میان مدت بود، که باعث شد در 3 روز کاری، قسمت بزرگی از کاهشی که بازگشایی نماد شستا ایجاد کرده بود، جبران شود.

با این اتفاق به نظر می رسد، حرکت اصلاحی در این صنعت به پایان رسیده و محتمل ترین سناریو در شاخص چند رشته ای صنعتی افزایش قیمت تا محدوده یک میلیون و 505 هزار و 500 واحد است. در سناریوی دیگر که آن هم دور از ذهن نیست این شاخص می تواند تا محدوده سقف قبلی، یعنی 327 هزار و 500 واحد صعود کند. نواحی 200 هزار واحد، 230 هزار واحد و 247 هزار و 500 واحد، به عنوان سطوح مقاومتی می توانند برای حرکت صعودی مشکلاتی به وجود بیاورند. در مورد عبور شاخص از محدوده سقف قبلی و ساختن قله های جدید در حال حاضر نمی توان اظهار نظر کرد.

در سناریویی که احتمال وقوع آن کمتر از سناریوهای دیگر است، ممکن است شاخص چند رشته ای صنعتی با برخورد به یکی از سطوح مقاومتی واکنش نشان داده و کاهش قیمت را در پیش بگیرد، این کاهش می تواند در قالب ادامه اصلاح قیمت ها باشد که تا محدوده قیمتی 149 هزار و 500 واحد ادامه پیدا می کند و سطح حمایتی 168 هزار واحد می تواند از ادامه کاهش شاخص جلوگیری کند. در صورت عبور شاخص از محدوده 149 هزار و 500 واحد و احتمالا شکسته شدن خط روند صعودی بلندمدت، در قالب ریزش قیمت ها، می توان هدف 110 هزار واحد را برای شاخص چندرشته ای صنعتی در نظر گرفت که محدوده 131 هزار و 500 واحد به عنوان منطقه حمایتی می تواند مانع ریزش این شاخص شود. البته احتمال وقوع سناریوی ریزش نزد معامله گران و تحلیل گران بازار بسیار کم است.