آرشیو چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۴۲
روند
۱۴
بازی خوانی

نگاهی به یک الفین ساز

شرکت پتروشیمی جم با نماد جم در بازار دوم بورس تهران معامله می شود. فعالیت اصلی شرکت احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذی ربط آنها و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی بازرگانی، فنی و مهندسی است.

صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و... از عمده سهامداران این شرکت محسوب می شوند. قیمت سهم طی روز گذشته 4154 تومان ثبت شد. بازدهی جم در یک ماه اخیر منفی 6/ 3 درصد و در سه ماه 2/ 2 درصد مثبت بوده است. ارزش بازار شرکت نیز حدود 57 هزار و 300 میلیارد تومان است. میانگین ارزش 30 روزه سهم نیز 7 میلیارد و 806 میلیون تومان است. این در حالی است که شرکت پتروشیمی جم در 7 ماهه منتهی به مهر 1399 حدود 10 هزار و 403 میلیارد تومان فروش محصول داشته است. براساس گزارش های به عمل آمده افزایش سرمایه 30 درصدی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس و بازرس قانونی قرار گرفته است.

شرکت پتروشیمی جم یکی از بزرگ ترین شرکت های پتروشیمی کشور است که تولیدکننده انواع مختلف الفین هاست. مزیت اصلی شرکت در کنار تنوع محصول بالا، توانایی تغییر خوراک خود بین اتان و خوراک مایع بسته به قیمت های نسبی بوده که منجر به بهینه شدن سودآوری شرکت می شود از طرفی شرکت به دنبال ایجاد خط تولید ABS در شرکت سرمایه پذیر پلیمرپادجم است که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها هنوز به نتیجه نرسیده است. شرکت تراز ارزی مثبت قابل توجهی دارد که در صورت رشد نرخ تسعیر ارز باعث بهبود سودآوری شرکت می شود. عمده ترین ریسک شرکت را می توان در تامین خوراک دانست که می تواند باعث کارکرد کمتر از ظرفیت شرکت شود. P/ E سال 99 و 1400 شرکت در حال حاضر در محدوده 9/ 7 و 6/ 4 است که نسبت به شرکت های همگروه و میانگین بازار عدد مناسبی برآورد می شود.