آرشیو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹، شماره ۷۵۱۲
فناوری
۱۷
قاب فناوری

آموزش سگ های یابنده مواد منفجره ایمن می شود

میترا جلیلی

   امروزه بخشی از نیروهای حیاتی برای یافتن مواد منفجره و مقابله با تروریسم، سگ های باهوشی هستند که به منظور یافتن این مواد تربیت می شوند،اما آموزش این سگ ها اصلا کار آسانی نیست و علاوه بر زمان بربودن وهزینه زیاد، اگر از مواد منفجره واقعی برای آموزش آنها استفاده شود می تواند برای سگ و همچنین مربی وی بسیار خطرناک باشد.

 این سگ ها خدمات بسیار ارزشمندی ارائه می دهند و یکی از تلاش فعالان حوزه فناوری، به حداقل رساندن خطرات در تربیت این سگ هاست. به همین دلیل هم تاکنون تلاش شده تا شامه این سگ ها از راه های غیرمستقیم با بوی انواع مواد منفجره آشنا شود. یکی از این راهکارها استفاده از پلیمرهای بدون ضرر است که می توانند بسرعت بوی مواد منفجره را جذب کنند، به عنوان مثال مواد منفجره می توانند در حلال ها حل شوند و این مایع  روی یک سطح پخش شود تا سگ در طول تمرینات و آموزش خود، این سطح را به عنوان مواد منفجره بو بکشد و پیدا کند. راهکار دیگر نیز تاکنون استفاده ازپلیمرPDMS بوده است.

این پلیمر می تواند بخار مواد منفجره را جذب خود کرده و آن را بتدریج آزاد کند و سگ در مراحل آموزش با تشخیص بو، مواد منفجره را پیدا کند، اما مشکل اینجاست که هفته ها طول می کشد تا این پلیمر به اندازه کافی بخار مواد منفجره را جذب کند؛ با توجه به این که تروریست ها تلاش دارند تا هربار ماده منفجره جدیدی استفاده کنند، زمان زیادی که باید صرف آماده کردن پلیمر و آشنا کردن شامه سگ با آن شود دردسرساز است، اما بتازگی فعالان عرصه فناوری از پلیمری به نام DNT استفاده کرده اند. این ماده درواقع دلیل اصلی بوی TNT است که شامه سگ ها نسبت به آن بسیار حساس است و می توانند به راحتی مواد منفجره را پیدا کنند؛ برای این منظور فعالان عرصه فناوری از الگوریتم های ماشین های یادگیری استفاده کردند و با آزمون و خطاهای مختلف درنهایت دریافتند که باید برای این کار از گرم کردن و سرد کردن همزمان ظرف ساخته شده ازDNT استفاده کنند؛ درواقع فعالان عرصه فناوری با کمک دانشمندان شیمی به این نتیجه رسیدند که ابتدا بایدDNT را تا حدود 35درجه سانتیگراد گرم کنند و سپس آن را تا 20 درجه خنک کنند. بخار حاصل از این فعل و انفعالات در قوطی هایی فلزی جمع آوری و به دانشگاه آبورن در آلاباما ارسال شد و نتیجه نهایی بسیار رضایتبخش بود. انتظار می رود برای آموزش سگ های یابنده مواد مخدر نیز از روشی مشابه استفاده شود تا احتمال مسمومیت این سگ ها نیز به حداقل ممکن برسد.