آرشیو پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۵۵
تحلیل بورس
۱۱

پتروشیمی بوعلی سینا به بورس آمد

دنیای اقتصاد : روز گذشته بازار سرمایه میزبان یکی دیگر از عرضه های اولیه بود. روند عرضه های اولیه در روز های نزولی بازار کم شده بود اما مدتی است که این روند از سر گرفته شده است. پتروشیمی بوعلی سینا که در گروه محصولات شیمیایی قرار می گیرد در روز چهارشنبه به عرضه اولیه دست زد. میزان سرمایه این شرکت 350 میلیارد تومان است و میزان این عرضه اولیه معادل 9 درصد است. به تعبیری از 3/5 میلیارد سهم این شرکت معادل 315 میلیون سهم عرضه شده است. خبرگان سهم، کارگزاری عرضه کننده این سهام بوده است.

تمدید ثبت سفارش

مدیر عملیات بازار شرکت بورس درخصوص عرضه اولیه سهام پتروشیمی بوعلی سینا در نماد «بوعلی» روز گذشته اعلام کرد: دوره زمانی ثبت سفارش در عرضه اولیه تا ساعت 12:30 تمدید شد. سفارش های ثبت شده طی دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند. پس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش مجاز نیست. کارگزاران باید راس ساعت 12:30 هرگونه دسترسی معامله گران برخط و غیربرخط را مسدود کنند.بنابراین گزارش، ثبت سفارش خرید 315 میلیون سهم پتروشیمی بوعلی سینا معادل 9 درصد در بازار دوم معاملات بورس از ساعت 9:30 آغاز و تا 12 اعلام شده بود که با توجه به پیام ناظر تمدید شد. این عرضه اولیه شامل محدوده قیمتی 3936 تا 4143 تومانی هر سهم و سهمیه 200 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی بوده و قرار است 105 میلیون سهم دیگر معادل 3 درصد برای سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه تخصیص داده شود. اما باید دید این سهم که در بازار دوم فرابورس به روش بوک بیلدینگ عرضه شده است در چه وضعیتی قرار دارد.

 پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام قرار دارد و سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی است که عملیات اجرایی آن در فروردین سال 80 آغاز و واحدهای تولیدی آن در سال 83 راه اندازی شد.