آرشیو شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۵۶
روند
۱۴
بازی خوانی

گشان در انتظار جمع آوری صف فروش

مهدی آجرلو (کارشناس بازار سرمایه)

شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز با نماد «گشان» در سال 83 تحت عنوان شرکت سرمایه گذاری کاوشگران به ثبت رسید و در سال 87 با مشخصات فعلی تغییر نام یافته است. موضوع فعالیت در زمینه توسعه گردشگری و انجام کلیه فعالیت های اقتصادی، اجرایی، تجاری، خدماتی و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تامین تسهیلات ویژه برای جلب توریست است. همچنین مشارکت در سرمایه گذاری در پروژه های تجاری و مسکونی و فضاهای ورزشی، تفریحی، آموزشی و فضای عمومی و خدماتی صنعت توریسم از دیگر فعالیت های این شرکت است. براساس گزارش های کدال از اهم اقدامات انجام شده می توان به ساماندهی و رسیدگی به تعهدات قراردادی گذشته و رفع موانع حقوقی فعالیت های عمرانی شرکت و اخذ مجوزات قانونی لازم یاد کرد.

این سهم یک میلیارد و 486 میلیون برگه سهمی از تاریخ 10 تیر تا 19 مرداد با رشد تقریبا 100 درصدی به قیمت 29 هزار تومان رسید اما پس از آن با سرعت زیاد قیمت سهم به 22 هزار تومان رسید و بعد از افزایش سرمایه قیمت این سهم هم اکنون 7 هزار و 100 تومان است. نکته مهمی که در مورد این سهم باید به آن اشاره کرد حجم پایین معاملات آن است که نشان می دهد سهم نقدینگی پایینی دارد.

سهام گشان پس از ثبت افزایش سرمایه از 521 میلیون و 544 هزار سهم به یک میلیارد و 486 میلیون سهم از محل سود انباشته و تقدیم سهم جایزه به سهامدارانش پس از بازگشایی دچار افت قیمت و صف های فروش شد و حمایت تکنیکی این سهم در محدوده 6 هزار تومان قرار دارد. دارایی های سهام گشان قبل از ورود به تابلوی بازار پایه نارنجی فرابورس توسط کارشناس رسمی کانون کارشناسان دادگستری مورد ارزیابی قرار گرفته و حقوق صاحبان سهم 2 هزار و 100 میلیارد تومان برآورد شد. هر سهم پدیده شاندیز بدون تجدید ارزیابی دارایی های به روز شده هزار و 113 تومان ارزش دفتری دارد. با توجه به پیشرفت فیزیکی میزان سرمایه گذاری ها به ارزش 750میلیارد تومان باید دید بازدهی آن در سال های آتی به چه میزان خواهد بود. درحال حاضر میزان P/ E گشان 18 است درحالی که P/ Eصنعت گردشگری 68/ 10 است.

براساس تحلیل های تکنیکال مقاومت پیش روی این سهم 6 هزار و 200 و 6 هزار و 5 هزار و 500تومان است. اما بعضی دیگر از تحلیلگران معتقدند که صف فروش این سهم در قیمت 7 هزار تومان جمع می شود.