آرشیو پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۶۱
سیاست گذاری
۶

مصالح کشور در بحث FATF موردنظر باشد

یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت: FATF بحثی است که باید در آن مصالح و منافع کشور و مردم موردنظر باشد و این نکته را نباید دور از نظر داشت.

FATF یک گروه ویژه اقدام مالی است که بررسی هایی را درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول شویی در بازارهای مختلف مالی در سرتاسر جهان انجام می دهد. نتیجه آن هر چهار ماه یک بار به اطلاع کشورهای عضو می رسد تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی کنند.

سال 96 دولت لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی»، «الحاق به کنوانسیون پالرمو» و همچنین «الحاق به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم» را به مجلس تقدیم کرد که پس از چند بار رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت «مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «مبارزه با پولشویی» مورد تایید قرار گرفت، اما این موضوع برای دو لایحه دیگر به این شکل رقم نخورد و به دلیل اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان سرنوشت آنها به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد.

محمدرضا میرتاج الدینی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «ایبنا» درباره این لوایح گفت: دوستان دوباره براساس فرمایش آقا این لوایح را بررسی خواهند کرد و جای شک وجود ندارد. در مجمع از مجلس، دولت، شورای نگهبان و چهره های سیاسی باسابقه متعلق به جناح های مختلف حضور دارند و منتظر تصمیم نهایی آن هستیم. وی درباره لایحه FATF ابراز کرد: هر اقدامی که در این زمینه انجام می شود باید در راستای رفع تحریم ها باشد. یعنی حداقل شرط بگذارند که در صورت حذف تحریم ها، FATF مورد تصویب قرار گیرد. زیرا چنانچه تصویب آن به دلیل وجود تحریم ها تاثیری در روند کاری مالی و بانکی نداشته باشد، بی فایده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه یادآورشد: تصمیم گیران در این زمینه باید با پیامی قاطع و محکم به طرف مقابل این مسائل را مطرح کنند و چنانچه در حذف تحریم ها عدم تصویب لوایح FATF مانع بود، مجمع تشخیص به آن رای دهد.

میرتاج الدینی در این خصوص اضافه کرد: FATF بحثی است که باید در آن مصالح و منافع کشور و مردم موردنظر باشد و این نکته را نباید دور از نظر داشت.