آرشیو چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹، شماره ۹۹۵۳
صفحه اول
۱
سرمقاله

مکتب حاج قاسم همراه با ولایت پرواز تا شهادت

دکتر سید مرتضی نبوی

ما به حاج قاسم سلیمانی - شهید عزیز - و به ابومهدی - شهید عزیز - به چشم یک فرد نگاه نکنیم، به آن ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم... یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز.

 سخنان رهبر معظم انقلاب/ 27/10/98

برای این که دین خود را به شهدای عزیز، به مکتب ماندگار حاج قاسم، به راه نورانی او و به مدرسه درس آموزاش ادا کنم، به آیه 29 سوره فتح تمسک جستم. به واقع حاج قاسم، ابومهدی و شهدای عزیز همراه آن ها «فتح نامه» جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی هستند.

خداوند کریم در آیه 29 سوره فتح به تعظیم و تجلیل جایگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می پردازد و بعدازآن ویژگی های همراهان آن عزیز را به این شرح برمی شمارد:

1- اشداء علی الکفار؛ یعنی آن کسی که ازنظر مکتبی و عملی با رسول خدا همراه است، مظهر شدت، عزت، قهر و غلبه و به دوراز ذلت و ضعف در مقابل دشمنان خدا و کافران عنود است.

حاج قاسم به راس استکبار می گفت: «بیا ما مرد میدان شما هستیم.» حاج قاسم مظهر دافعه حداکثری نسبت به دشمن کینه توز بود.

2- رحماء بینهم؛ یعنی همراهان پیامبر اکرم(ص) مظهر رحمت و کمال رافت و عطوفت نسبت به دوستان و بندگان خدا هستند. همان طور که اشک چشم حاج قاسم را کنار یتیمان و خانواده شهدا، تواضع و نرمش او را نسبت به مردم کوچه و بازار (اذله علی المومنین) و حضور موثر او را برای تامین نیاز نیازمندان و رفع گرفتاری های سیل زدگان همراه با ابومهدی مشاهده کردیم.

3- تراهم رکعا سجدا؛  یعنی همراهان رسول اعظم(ص) تنها در مقابل خداوند عظیم و کریم رکوع و سجود و تواضع می کنند. حاج قاسم عارف واصلی بود که مستغرق در عبودیت حق بود و یک عمر به ملاقات او می اندیشید که نکند از وصل محبوب بازماند.

4- یبتغون فضلا من الله ورضوانا؛ یعنی همراهان رسول خدا (ص) با تمام وجود و دائمادنبال فزونی و رضوان الهی که بالاترین درجه رضای الهی و آخرین شهر عشق است می گردند. حاج قاسم نیز جز به جلب رضوان الهی نمی اندیشید و از ملامت هیچ ملامتگری باکی نداشت.

5- سیماهم فی وجوههم من اثر السجود؛ یعنی اگر به پیروان پیامبر در طول تاریخ نگاه کنی نشانه و علامت نماز های شب و سجده ها را در سیمای ملکوتی آن ها مشاهده می کنی. حاج قاسم نیز این چنین بود. این ها وصف همه همراهان رسول اکرم(ص) در طول تاریخ است که در تورات حضرت موسی علیه السلام نیز  آمده است.

اما از دیگر اوصاف همراهان پیامبر اعظم(ص) می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

6- کزرع اخرج شطاه؛ همراهان رسول در طول تاریخ مانند زراعتی هستند که جوانه ها و نهال های خود را آشکار می سازد.

7- فآزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه؛ پس این جوانه ها قوی و قوی تر و باصلابت تر می شوند و بالاخره استوار روی پای خود می ایستند.

8- یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار؛ یعنی رشد و بالندگی همراهان پیامبر(ص) آن چنان عظیم است که صاحبان زراعت و دوستان را به شگفتی وا می دارد و کافران و دشمنان عنود را به شدت خشمگین می سازد.

تاریخ شاهد است که اسلام و مکتب حضرت رسول (ص) در طول تاریخ رشد شگفت انگیز داشته و کینه و بغض دشمنان هم روزافزون بوده است. انقلاب اسلامی نیز به رهبری حضرت امام(ره) در میان ناباوری قدرت های جهانی به پیروزی رسید و هر چه گذشت بر صلابت او افزوده شد. در ادامه راه با رهبری مقام معظم رهبری،بالندگی ادامه یافت و در مکتب امام و رهبری عزیز، سربازانی چون 

حاج قاسم رشد کردند که سردار عزیز ما محبوب نه فقط دل های مردم منطقه بلکه همه احرار جهان شد. اسم سردار سپهبد قاسم سلیمانی لرزه بر اندام قدرت های استکباری می انداخت و چهره محبوب او چشم نوازترین تابلو برای مردم تحت ستم و ظلم استکبار جهانی بود. او خود جوانه ای بود که به نهالی تنومند تبدیل شد و در اطراف او از افغانستان، عراق، یمن، لبنان، پاکستان و سوریه جوانه هایی روییدند و رشد کردند که برای اولین بار «ارتش اسلام» را رقم زدند و همه توطئه های غرب را در کشورهای محور مقاومت خنثی کردند.

رمز پیروزی حاج قاسم چه بود؟ همان طور که آیه آخر سوره فتح بیان کرد

 این ها همه از نتایج معیت و همراهی با مکتب اسلام و با ولی زمان و مقام ولایت بود. پس می توان گفت حاج قاسم عزیز و ابومهدی، عزیز یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز بودند و عنوان صحیفه عشق و مکتب آن ها «همراه با ولایت؛ پرواز تا شهادت» بود. سرانجام همراهی با ولایت از آغاز آن نیز مبارک تر بود: وعد الله الذین آمنوا وعملوا الصالحات منهم مغفره واجرا عظیما. آن ها به پاس ایمان و اعمال صالح خود وعده الهی را نقد دریافت کردند و غفران و اجرعظیم پروردگار را در «پرواز تا شهادت» در آغوش کشیدند.

پس عنوان مکتب حاج قاسم و ابومهدی را می توان این چنین رقم زد. 

«همراه با ولایت پرواز تا شهادت» ویژگی های این مکتب هم عبارتند از:

1- دافعه حداکثری نسبت به دشمنان خدا

2- جاذبه حداکثری نسبت به بندگان خدا

3- اخلاص در عبودیت و ذکر دائم خدا

4- جست وجوی دائمی فضل و رضوان الهی

5- برخورداری از سیمایی ملکوتی

6- رویش و رشد جوانه ها در اطرف آن ها 

7- ایجاد شگفتی و جذابیت فوق العاده در دوستان

8-  ایجاد رعب و خشم در دل دشمنان

9- رقم خوردن پایانی بهتر از آغاز در این راه.