آرشیو سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، شماره ۵۸۹۶
صفحه اول
۱
یادداشت

تحول در روابط تهران و مسکو

شعیب بهمن (تحلیلگر مسائل بین الملل)

 در شرایط فعلی، روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، هم از حیث جنبه های تجاری و اقتصادی و هم از نظر ابعاد منطقه ای، بین المللی و امنیتی حائز اهمیت است. به هر صورت ایران و روسیه تمایل دارند روابط خود را در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی و همکاری های منطقه ای توسعه بخشند.

در حوزه مسائل دوجانبه، یکسری طرح ها و توافقاتی از قبل میان دو طرف وجود داشته اما متاسفانه تا امروز بسیاری از آنها محقق و عملیاتی نشده است. اگر این توافق ها و طرح ها عملی شوند سطح روابط دو کشور به ویژه در حوزه دیپلماسی تجاری به شدت افزایش پیدا می کند. در نتیجه تعامل گسترده تر میان رهبران دو کشور ایران و روسیه می تواند زمینه مناسبی برای تحقق این طرح ها ایجاد کند. در حوزه مسائل منطقه ای و بین المللی هم تحولاتی که در برخی کشورها از جمله آمریکا صورت گرفت زمینه گمانه زنی های متعددی را در حوزه آینده تعاملات میان ایران و روسیه فراهم کرد.

 برخی این اعتقاد را داشتند که به واسطه روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام و لغو تحریم ها علیه ایران، شرایط برای گشایش مجدد روابط جمهوری اسلامی با کشورهای غربی مهیا می شود و به این ترتیب روابط تهران و مسکو تحت تاثیر این مساله قرار خواهد گرفت. به خصوص با توجه به این که در مورد مساله هسته ای ایران و توافق برجام به هر حال این امکان وجود دارد با شکلی دیگر و سیاستی جدید، دولت بایدن بخواهد این موضوع را تعقیب کند؛ بنابراین در چنین فضایی ایران و روسیه قاعدتا در پی آنند درباره مسائل مختلف رایزنی های بیشتری داشته باشند.

 با توجه به شواهد موجود، می توان این گونه تحلیل کرد که ایران در تعاملات فعلی با روسیه بر این مساله تاکید دارد که دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید و با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا هیچ تغییری پیدا نخواهد کرد و بر آینده روابط و تعاملات میان ایران و روسیه تاثیر نخواهد گذاشت. ارسال این پیام از سوی رهبران ایران و روسیه نشان می دهد هر دو کشور تاکید دارند همکاری خودشان را در حوزه مسائل منطقه ای و بین المللی همچنان با قدرت ادامه دهند و این روابط را پیگیری کنند.