آرشیو شنبه ۲۰‌شهریور ۱۴۰۰، شماره ۶۰۲۹
زندگی
۱۳

5 دانستنی شگفت انگیز از تحقیقات سلامت

یاسمین مشرف
منبع: tailormadehealth.com

  پژوهشگران همواره تحقیقات جدیدی در زمینه های پزشکی، تغذیه، تناسب اندام و زیست شناسی انجام می دهند که نتایج برخی از آنها شگفت انگیز و در برخی موارد غیرقابل تصور است. در ادامه تعدادی از این حقایق شگفت انگیز را بررسی می کنیم.

 مصرف زیاد شکر از سیگارکشیدن بدتر است: تحقیقات نشان داده است مصرف بیش از حد قندها می تواند خطرناک تر از مصرف دخانیات باشد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد مصرف بیش از حد قند باعث مرگ بیش از 35 میلیون نفر در سال می شود. برخی بیماری هایی که مصرف قند در آنها دخیل است شامل دیابت، بیماری های قلبی و چاقی است.

نوشیدن نوشیدنی های گرم می تواند شما را خنک کند: بیشتر افراد معمولا در تابستان برای خنک شدن به نوشیدنی های سرد یا بستنی روی می آورند. اما محققان دریافته اند مصرف نوشیدنی های گرم می تواند بیشتر از نوشیدنی های سرد به خنک شدن بدن کمک کند. علتش این است که بدن هنگام مصرف یک نوشیدنی گرم مقدار عرق تولیدشده را افزایش می دهد. عرق اضافی تبخیر شده و به شما احساس خنکی می دهد.

اگر کلسترول تان بالاست، احتمالا به کلسترول بیشتری نیاز دارید: سال هاست به مردم گفته می شود داشتن رژیم غذایی با کلسترول بالا برای سلامتی مضر است. در نتیجه، بسیاری از مردم به دنبال غذاهای کم کلسترول هستند و تولیدکنندگان مواد غذایی میزان کلسترول موجود در محصولات خود را کاهش می دهند. اما اکنون محققان می دانند که انواع مختلفی از کلسترول از جمله لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL)  و لیپوپروتئین با چگالی پایین(LDL) وجود دارد. HDL  برای بدن بسیار مفید است و می تواند سطح LDL را که عامل بیماری های قلبی است کاهش دهد.

  داشتن نگرش مثبت می تواند طول عمر را افزایش دهد: نتایج مطالعات متعدد نشان داده است میزان مرگ ومیر ناشی از سکته مغزی، سرطان و سایر بیماری ها در افرادی که نگرش خوشبینانه ای دارند، کمتر است. این واقعیت به ویژه درمورد بیماری های قلبی - عروقی صادق است، به طوری که احتمال ابتلای افراد مثبت نگر به این بیماری ها 40 درصد کمتر است.

ورزش می تواند خستگی شما را برطرف کند: بیشتر افراد وقتی احساس خستگی می کنند تمایل دارند روی کاناپه دراز بکشند، دوش آب گرم بگیرند یا یک فنجان چای یا قهوه بنوشند. شاید تعجب کنید اگر بدانید ورزش از بهترین راه ها برای افزایش انرژی و غلبه بر خستگی است. دلیلش این است که ورزش، جریان خون و میزان اکسیژن رسانی و سطح هورمون ها را افزایش می دهد و باعث افزایش انرژی و هوشیاری شما می شود. افزایش تولید اندروفین نیز به شما احساس راحتی بیشتری می دهد.