آرشیو سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰، شماره ۴۱۲۷
جهان
۸
معرفی کتاب

دغدغه های ال گور برای «فردا»

«ال گور»، معاون بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در سال های 1993 تا 2001 که در یکی از بحث برانگیزترین رقابت های انتخاباتی تاریخ آمریکا، پس از چالش های حقوقی، به حکم دادگاه عالی ایالات متحده کرسی ریاست جمهوری را به جورج بوش پسر واگذار کرد، زودتر از آنچه انتظار می رفت به حضور خود در عرصه سیاسی پایان داد. عدم حمایت حزب دموکرات از او در جریان دعاوی حقوقی و مخالفت این حزب با ارجاع پرونده به دیوان عالی آمریکا باعث دلسردی ال گور از این حزب و خداحافظی اش با دنیای سیاست شد. او پس از آن جدی تر از همیشه به دغدغه های خود در حوزه تغییرات جوی و محیط زیست پرداخت و در سال 2007 به همراه هیئت بین المللی تغییرات جوی در سازمان ملل، جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

او از مشهورترین فعالان غیردولتی در باب مسائل صلح جهانی و محیط زیست به خصوص مسئله گرم شدن زمین است. ال گور همچنین برای مستندش به نام یک «حقیقت ناراحت کننده در باب اثر گلخانه ای و گرم شدن زمین» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در سال 2007 شده است. او در سال 2007 در فهرست شخص سال مجله تایم دوم شد. ال گور همچنین عضو هیئت مدیره شرکت اپل و مشاور ارشد گوگل است. ال گور 73ساله که جمعا سابقه 16 سال حضور در هر دو مجلس کنگره آمریکا به نمایندگی از ایالت تنسی و هشت سال معاونت ریاست جمهوری آمریکا را دارد، در سال های اخیر کتاب های زیادی در زمینه محیط زیست و تغییرات جوی نوشته است. او در سال 2013 کتابی با عنوان «فردا، عوامل دگرگون ساز جهان در قرن بیست و یکم» به نگارش در آورد. این کتاب اخیرا از سوی نشر هنوز منتشر شده است.

این کتاب نقشه راه جهان فرداست؛ پیش بینی های مردی که به دوراندیشی معروف است و تاکنون تقریبا هرچه گفته جامه واقعیت پوشیده است. ال گور، چهره خوش فکر و بانفوذ سیاست ایالات متحده در واپسین دهه های قرن بیستم و از تاثیرگذارترین رهبران مدنی جهان در دهه های اخیر، با همان شور و حرارتی که بحث تغییرات اقلیمی را به گفتمانی جهانی تبدیل کرد، با تکیه بر چند دهه تجربه اش در بالاترین سطوح سیاست، به تبیین افق مه آلود سیاره زمین در ابتدای قرن جدید می پردازد و پیش بینی متفکرانه، علمی و در نهایت امیدوارانه ای به دست می دهد. از رشد و ادغام سریع تکنولوژی های جدید گرفته تا تاثیر بحران اقلیمی، فقر، روند جهانی شدن و دموکراتیک شدن آگاهی و دانش در پی فراگیری شبکه جهانی اینترنت و از شرایط جمعیتی گرفته تا دموکراسی، همه مباحثی اند که نویسنده از آنها استفاده می کند تا «عوامل پیش برنده تغییرات جهانی» را تعریف کند و آغازگر گفتمانی جهانی درباره عوامل تغییر جهان و شکل گیری آینده باشد.

دوره ای که در آن زندگی می کنیم، دوره تحولات انقلابی است که در تاریخ سابقه نداشته است. در این میان، ال گور با اشتیاق به چالش تغییر اقلیم و با دهه ها تجربه در خط مقدم سیاست جهانی، افق مبهم سیاره ما را بررسی و پیش بینی های هوشیارانه ای می کند:

 جهانی شدن اقتصادی که به طور فزاینده ای در حال افزایش است، منجر به ظهور آنچه او برچسب «Earth Inc»، یک نهاد جامع یکپارچه با رابطه ای جدید و متفاوت نسبت به گذشته، سرمایه، کار، بازارهای مصرف و دولت های ملی می کند، شده است.

 ارتباطات دیجیتالی جهانی، اینترنت و انقلاب های رایانه ای منجر به ظهور «ذهن جهانی» شده است که افکار و احساسات میلیاردها انسان را به هم پیوند می دهد و ماشین های هوشمند، روبات ها، حسگرهای همه جا و پایگاه های داده را به هم متصل می کند.

 توازن قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی جهانی عمیق تر از هر زمان در 500 سال گذشته در حال تغییر است؛ از یک سیستم با محوریت ایالات متحده به یک سیستم با چندین مرکز قدرت در حال ظهور، از دولت های ملی به بازیگران خصوصی و از سیستم های سیاسی به بازارها.

 قطب نمای اقتصادی کاملا ناقص ما را به سمت رشد ناپایدار در مصرف، جریان های آلودگی و تخلیه منابع استراتژیک کره زمین، آب شیرین و گونه های زنده سوق می دهد.

 انقلاب های ژنومیک، بیوتکنولوژی، علوم اعصاب و علوم زندگی به طور بنیادی زمینه های پزشکی، کشاورزی و علوم مولکولی را دگرگون می کنند و کنترل تکامل را در دست انسان قرار می دهند.

 یک اختلال اساسی در رابطه بین انسان ها و اکوسیستم های زمین، همراه با آغاز تحول انقلابی سیستم های انرژی، کشاورزی، حمل ونقل و ساخت وساز در سراسر جهان رخ داده است.