آرشیو یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰، شماره ۷۸۶۰
فناوری
۲۵
امنیت آنلاین

چرا نباید رمز عبور را روی مرورگر ذخیره کنیم؟

گردآورنده: میترا جلیلی

این روزها بیشتر افراد هنگام جست وجو در اینترنت برای ورود به برخی سایت ها، درگاه های بانکی، ورود به کلاس های آموزشی آنلاین و... باید رمز عبور تعریف کنند. مشکل از آنجا ناشی می شود که به خاطر سپردن تعداد زیادی گذرواژه و رمزعبور کار چندان راحتی نیست.

به همین دلیل هم بسیاری از کاربران تصمیم می گیرند برای حل مشکل از یک گذرواژه و رمزعبور مشخص برای ورود به همه سایت ها و... که نیاز به پسورد دارند استفاده کنند و با یک بار ذخیره کردن آنها، دیگر به مشکلی برخورد نکنند و بلافاصله بتوانند به حساب های کاربری خود دسترسی داشته باشند، اما ماجرا به این سادگی نیست و گاه استفاده از یک پسورد واحد می تواند کاربر را به یک طعمه مناسب برای مجرمان سایبری و هکرها تبدیل کند. مشکل بزرگ بعدی هم این است که غالبا کاربران از ساده ترین رمزهای عبور استفاده می کنند تا بتوانند آنها را به خوبی به خاطر بسپارند. همین سادگی رمزها که می تواند شامل سال تولد، تاریخ ازدواج، اعدادی همچون 1111 یا 1234 و... باشد، حساب های بانکی کاربران را با سرعت بیشتری دراختیار کلاهبرداران دنیای اینترنت قرار می دهد. اگر این رمزهای عبور از سوی کاربران در مرورگرها ذخیره شده باشد هم مشکل دوچندان می شود چراکه احتمال لو رفتن این پسوردها بسیار بالا می رود.

به همین دلیل هم محققان امنیتی غالبا از کاربران می خواهند که علاوه بر پرهیز از انتخاب رمزهای عبور ساده، هرگز این پسوردها را روی مرورگرها ذخیره نکنند. در ایران نیز پلیس فتا بارها نسبت به ذخیره گذرواژه روی مرورگرها هشدار داده است چراکه ذخیره گذرواژه ها در مرورگر می تواند کاربران را بشدت در برابر هکر ها آسیب پذیر کند، حتی اگر از رمز های عبور منحصربه فرد برای هر یک از حساب های خود استفاده کنند. پلیس در هشدار خود آورده است که عموما هکرها پس از نفوذ به یک سیستم در گام نخست، بخش ذخیره گذرواژه ها را در مرورگر بررسی می کنند و پس از دستیابی به رمزهای ذخیره شده، براحتی می توانند کلاهبرداری انجام دهند. بنابراین برای جلوگیری از این آسیب پذیری، کاربران باید ابزارهای مدیریت رمزعبور داخلی مرورگر خود را به طور کامل غیرفعال کنند و به هیچ وجه رمزهای ورود به اکانت های خود را داخل مرورگر ذخیره نکنند. در این میان، استفاده از نسخه های به روز و مجهز به آخرین آپدیت ها نیز به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای مقابله با هکرها یاد شده است. بنابراین هکرها باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و از آخرین نسخه مرورگر که ارائه شده، استفاده کنند.