آرشیو دو‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۲۹
سلامت
۱۴
الو دکتر

یک عدد تخم مرغ کافی است

دکتر محمدرضا وفا (متخصص تغذیه و رژیم درمانی) مهتاب خسروشاهی

در این ستون پاسخ سوال های پزشکی شما را که با پیامک به شماره 300011240 روزنامه جام جم ارسال کرده اید، از متخصصان مربوط پیگیری می کنیم.

سوال: مهرنوش. ش هستم، از بوشهر تماس می گیرم. با مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ پخته در وعده صبحانه، ورزش و رعایت رژیم غذایی توانسته ام مقداری وزن کم کنم. اما نمی دانم میزان مناسب مصرف هفتگی تخم مرغ چه تعداد است؟ علاوه بر این که با مصرف تخم مرغ می توانم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کرده و مصرف گوشت ها را کمی کاهش دهم؟ به این دلیل که برای کاهش وزن به دریافت پروتئین نیاز دارم تا دچار افت عضلانی نشوم. 

پاسخ:  ابتدا این نکته را یادآوری کنم که کاهش وزن تحت نظر متخصص تغذیه و با رعایت رژیم غذایی درست، مورد تایید است. درباره میزان مصرف تخم مرغ، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ در وعده صبحانه، ناهار یا شام مناسب است. البته این درصورتی است که به بیماری یا عارضه خاصی مانند کلسترول بالا یا مشکلات کبد یا هر بیماری دیگری که منع مصرف تخم مرغ وجود دارد، دچار نباشید.

هر عدد تخم مرغ، 75 کیلوکالری انرژی داشته و حاوی پنج گرم چربی، شش گرم پروتئین، 67 میلی گرم پتاسیم، 70 گرم سدیم و 210 میلی گرم کلسترول بوده و مقدار هیدرات کربن آن صفر است. بنابراین مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می تواند بخش عمده ای از نیاز روزانه به پروتئین را تامین کند؛ ضمن این که پروتئین تخم مرغ از کیفیت بالایی برخوردار است. تخم مرغ حاوی ویتامین ها و املاحی است که برای بدن به ویژه در زمان رعایت رژیم غذایی بسیار مناسب است. البته پیشنهاد می شود برای شیوه و میزان مصرف پروتئین ها با متخصص تغذیه نیز مشورت کنید؛ به این دلیل که هر نوع منبع پروتئینی، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.