آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۱۰۳۴۲
سیاسی
۲

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی: بازارچه های مرزی ایران و پاکستان موجب بهبود معیشت نواحی مرزی خواهد شد

گروه سیاسی: ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران، راه اندازی بازارچه های مرزی را یک ضرورت دانست و به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به طورتقریبی استان سیستان و بلوچستان 920 کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد که حدود 400 کیلومتر هم جوار و مربوط به سراوان است. وی افزود: در زمان های گذشته به دلیل آنکه خطوط مرزی روستا ها را نصف می کرد، مردم ایران و پاکستان با یکدیگر ارتباط داشتند و فعالیت تجاری انجام می دادند. به موجب این ارتباط ها، مشترکات اقتصادی ایجاد می شود و امنیت پایدار برای دو کشور در نقاط مرزی رقم می خورد. فاضلی تصریح کرد: در طول تاریخ گذشته، بی آنکه نیروهای نظامی مستقر شوند، مرز حفظ می شد و ارتباطات گسترش می یافت. به موجب پیوند این کشور، معاندین و جریان استکبار نیز با کاهش قدرت مواجه می شدند و قادر به جولان و جنجال آفرینی نبودند. نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: امروز پاکستان نیازمند تکنولوژی ایران است و ایران نیز نیازمند کشاورزی پاکستان می باشد. گسترش ارتباط این دو کشور و ایجاد بازارچه های مرزی بهترین روش برای ایجاد دادوستد پایدار و شکستن تحریم هاست. در راستای تحقق این مهم، سفرهایی به پاکستان داشتیم و لاول بوتو زرداری،  وزیر خارجه پاکستان نیز به تهران آمد. متاسفانه در جریان این سفر علی رغم تبیین ضرورت گسترش روابط ایران و پاکستان اما نشست گروه دوستی برگزار نشد. او اضافه کرد: جلسات برگزارشده از سوی گروه دوستی جدی گرفته نمی شود و ایجاد بازارچه های مرزی به عنوان یک ضرورت شناخته نمی شود. می بایست از این موضوع به عنوان یک امر تحریم شکن یادکرد. 

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در پایان این گفت وگو بیان داشت: گسترش تعاملات مرزی ایران و پاکستان می تواند محرومیت شهرهای مرزی را از بین ببرد و موجب رونق و افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی شود.