آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۷
سیاسی
۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان مطرح کرد : فرهنگ، پیوند ایران و جمهوری آذربایجان را محکم تر می کند

گردآورنده: سیده مریم سادات گوشه

 عصر روز دوشنبه تالار وحدت میزبان «آنار کریم اف» وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان بود تا  با همتای خود محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و درخصوص روابط فرهنگی با هم مذاکره کنند. در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما امروز میزبان وزیر فرهنگ آذربایجان در تهران بودیم و به واسطه تاریخ مشترکی که بین دو کشور وجود دارد، صحبت های خوبی با هم در حوزه های مختلف سینمایی، تئاتر، تجسمی، شعر و ادبیات داشتیم.اسماعیلی با اشاره به این که رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فرای رابطه همجواری و همسایگی است، افزود: ما از هر مانعی که جلوی پیشرفت روابط باشد عبور می کنیم و با اشتراکات فرهنگی و مشاهیر مشترکی که وجود دارد، بین دو کشور پیوند می زنیم. او ادامه داد: سفر ایشان آغاز فصل نوینی در گسترش ارتباطات تاریخی، تمدنی و فرهنگی خواهد بود. ان شاءالله در قالب تفاهمنامه مشترک فرهنگی همه موارد را ذکر خواهیم کرد تا سطح روابط را گسترش دهیم. اسماعیلی ادامه داد: ما هر دو بر انجام سفرهای فرهنگی مشترک و برگزاری جشنواره های فیلم مشترک و ساخت فیلم و سایر مواردی که در پیشرفت فرهنگ دو کشور موثر باشد، اقدام کردیم. امیدواریم این گام بلند و اراده مشترک دو کشور برای تحکیم روابط فرهنگی موثر باشد.

 می خواهیم در کنار همکاری های سیاسی، همکاری های فرهنگی را هم ادامه دهیم

آنار کریم اف با سپاس از وزیر فرهنگ ایران به خاطر میهمان نوازی در ادامه این مراسم گفت: باور دارم این سفر در راستای روابط عالی بین دو کشور است. جناب وزیر اشاره کردند روابط بین دو کشور مبتنی بر دوستی است. هدف بنده از سفر به ایران این بود که در کنار همکاری های سیاسی، همکاری های فرهنگی را هم ادامه دهیم. ظرفیت های بسیار زیادی در بخش فرهنگی وجود دارد و من با همتای خودم در این حوزه مذاکره کردم. او ادامه داد: درخصوص ادبیات، کتاب و انتشارات در هفته های فرهنگی، نمایشگاه کتاب و حفظ آثار فرهنگی مشترک و همچنین سینما با هم مذاکره کردیم. او گفت: بعد از برگرداندن اراضی وسیعی از قره باغ به آذربایجان بسیار خوشحال خواهیم شد که از همکاری های ایران نیز بتوانیم استفاده کنیم. همچنین درخصوص اعلام شهر پایتخت فرهنگی بین دو کشور مذاکراتی انجام شد و اطمینان دارم این سفر بتواند همکاری های بین دو کشور را در عمل مورد اجرا و تحقق درآورد. من نیز از وزیر فرهنگ ایران دعوت کردم به آذربایجان بیایند.