آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۲
اقتصاد
۱۳
نگاه

رقابت تولیدکنندگان بر سر مشتری

آزادسازی قیمت آرد هم تا تکمیل کامل شبکه محقق نمی شود اما یک هدف پشت این طرح وجود دارد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران در این مورد به جام جم، گفت: «در حال حاضر نانوایی ها از آرد سهمیه ای استفاده می کنند اما قرار است با آزادسازی قیمت آرد، رقابت شکل بگیرد.»

به گفته محسن لزومیان «در نتیجه هر نانوایی که نان باکیفیت تری به مصرف کننده تحویل داد، در قالب مابه التفاوت قیمت آرد یارانه ای و آزاد از کمک دولت بهره مند می شود. 

در واقع هدف شکل گیری رقابت، تولید بیشتر و تامین نیاز مصرف کننده و جلوگیری از مصرف بیش از حد است. چون از لحاظ تامین آرد مشکلی وجود ندارد و آرد باکیفیت به دست نانوا می رسد انتظار داریم که مشتری مداری پس از آزادسازی هم حفظ شود؛ حتی نان با همان میزان سبوسی که به دست نانوا رسیده توزیع می شود. به همین دلیل آنچه از این پس تعیین کننده است مشتری مداری است. در هر حال فعلا کارتخوان ها نصب می شود.»

با این حال رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران اشاره دارد که میزان نهایی نانی که به دست مصرف کننده می رسد هم حدی دارد و از این پس این گونه نیست که هرکس بخواهد افزون بر نیازش اضافه بخرد و بعد هم به مصرف دام برسد. این که اعلام شده بازرس برای نظارت بر نانوایی ها مستقر می شود هم به این معناست که نانوایی ها در مقابل نصب کارتخوان مقاومت نکنند؛ چرا که با هوشمندسازی به اندازه کافی امکان نظارت به وجود می آید.»  

لزومیان در همین حال خواهان گسترش زیرساخت توزیع هوشمند آرد در واحدهای نان فانتزی شد و گفت: «می خواهیم که علاوه بر نانوایی های سنتی، واحدهای نان فانتزی هم به این شبکه جدید بپیوندند تا مصرف کننده براساس نیازش انتخاب کند و نان های فانتزی هم بدون افزایش قیمت به مصرف کننده فروخته شوند و نانوا از مابه التفاوت نرخ آرد بهره مند شود.»

به نظر می رسد که سیاست جدید توزیع آرد که مبتنی بر تامین نیاز تولیدکننده و محدود ساختن سبد مصرف کننده براساس میزان تعیین شده برای نیاز خانوار است، جایگزینی برای افزایش قیمت نان باشد اما باید دید که در بلندمدت کارایی آن به چه شکل خواهد بودو واقعا رقابت و کاهش مصرف شکل می گیرد یا در بر همان پاشنه می چرخد.